23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Candyking höjer priser för ökad lönsamhet

Fortsatt svag utveckling i Sverige, medan övriga marknader ökar lönsamheten.

Volymen minskade med 2,8 % under 2014. Den internationella försäljningen utvecklades positivt med stark tillväxt framförallt i Danmark, men även i Norge och Storbrittanien. Exkluderat Sverige, där försäljningen varit svag, ökade volymen med 3,2 %

Höjer priser i Sverige

Rörelseresultatet uppgick till 69,3 miljoner kronor, det är en minskning från 99,6 miljoner kronor under 2013. Minskningen kan i huvudsak förklaras av ökade kostnader för inköpta varor, främst drivet av valutakursrörelser, samt minskad försäljning i Sverige

- Det är glädjande att se våra internationella marknader göra sitt starkaste år någonsin. Marknadssituationen i Sverige har varit mycket tuff under 2014 med en försvagad krona som kraftigt påverkar våra marginaler. Vårt fokus är nu att höja priserna för att återställa lönsamheten i Sverige, samt investera i en fortsatt kategoriutveckling, säger Fredrik von Oelreich, VD och koncernchef på Candyking i ett pressmeddelande.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web02