23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Ökat intresse för lågprocentig öl

Svenska konsumenternas efterfrågan efter alkoholfritt har skapat en nisch för bryggarna, rapporterar TT.

Nyhetsbyrån konstaterar att Systembolaget under 2014 sålde över 770 000 liter alkoholfri öl. Vilket var en ökning med 30 procent jämfört med 2013.

– Branschen möter det stora intresset som finns för alkoholfritt genom att ta fram nya och ännu bättre produkter, så det är tillgång och efterfrågan helt enkelt, säger Ida Thulin Ingerö på Systembolaget, i en kommentar till TT.

Även inom krogvärlden är trenden stark. Enligt Sara Sundquist på branschorganisationen Visita är det flera trender som sammanfaller.

– Dels är det allt fler som inte vill dricka alkohol. Det tillsammans med explosionen på ölsidan där vi har massor med kreativa bryggerier som såg en nisch att brygga bra produkter med väldigt låg alkoholhalt, säger hon.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web03