Härodlat i butik
Pratande mat
Självplock i nya former
Frilansande förädlare
Den 21 september drar Livsmedelsakademin igång kampanjen "Smaka på Skåne", tillsammans med 40 butiker i regionen. I samband med det släpper det skånska nätverket en trendspaning om framtidens småskaliga livsmedelsproduktion. – Livsmedelsakademin arbetar på flera olika plan för att främja innovation och småskalighet inom livsmedelsbranschen. En viktig faktor i detta är att verka för ökad samverkan mellan producenter och handeln och inspirera dessa till nytänk, säger Amanda Magnusson, trendspanare på Livsmedelsakademin, i ett pressmeddelande. Detta ser Amanda Magnusson, trendspanare på Livsmedelsakademin framför sig. "För att kunna erbjuda sina kunder verkligt närproducerade livsmedel skulle butiker i städerna kunna ha egna små odlingar direkt i anslutning till butiken. Vem skulle tacka nej till 'butikens egen honung', eller 'härdade morötter'?" "Varför inte låta maten prata direkt med konsumenten i butiken och på så vis minska det upplevda avståndet mellan producent och konsument? I Japan har 'Talkable Vegetables' lanserats, vilket kort och gott är grönsaker som med bondens röst berättar sin historia för konsumenten i affären. "Självplock av olika typer av bär är en populär aktivitet för utflyktssugna familjer. Men finns det andra grödor och matprodukter som man skulle kunna ha 'självplock' av? Varför inte mjölka din egen mjölk? Eller tappa din egen honung? Detta kan bli en rolig, men framförallt kunskapshöjande aktivitet som leder till ökad förståelse för matens ursprung." "Alltför mycket mat slängs idag. Varför inte börja arbeta som frilansande förädlare och åka runt till butiker och förädla de råvaror som butikerna annars hade behövt slänga? Förädlingsprocessen i form av exempelvis pickling eller syltning kan demonstreras på plats och de förädlade produkterna kan sedan säljas direkt i butiken!"