23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Lidl: Vi ökar mest

Modernare butiker och mer ekologiskt när Lidl jagar marknadsandelar.
























— Vi ökar omsättningen mest av alla aktörer på marknaden och fortsätter att ta marknadsandelar, säger Conor Boyle, vd för Lidl Sverige, till Eskilstuna-Kuriren. Lidl har, efter att ha gått knackigt de första åren efter Sverigelanseringen 2003, gått med vinst de senaste tre åren. Förra året uppgick vinsten på 43 miljoner, jämfört med 9 miljoner 2013. Samtidigt ökade omsättningen med 11 procent under 2014. Enligt Josefin Pettersson, informatör på Lidl, är Lidl branschledande när det gäller andel egna varumärken, omkring 80 procent. — Många varumärken utvecklar vi i Sverige, så som Ängens med 100 procent svenska mejeriprodukter, men många utvecklas i något annat Lidl-land som till exempel pasta i Italien, ostar i Frankrike, fetaost i Grekland. Vi tar fram varan där den görs som bäst helt enkelt, säger hon till tidningen. Lidl har den senaste tiden moderniserat samtliga standardbutiker i Sverige, och har aviserat att mellan tio och 15 nya butiker kommer att slå upp dörrarna under de närmaste tre åren. — Vi kommer även att fortsätta satsningen på klimatsmarta butiker och satsningen på svenska och ekologiska produkter, säger vd Conor Boyle. I dag är Lidls marknadsandel i Sverige 3,6 procent, vilket kan jämföras med 50,8 procent för Ica och 20,5 procent för Coop, enligt siffror från DLF och HUI Research.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079