Att en produkt är svensktillverkad är den enskilt viktigaste orsaken när svenskarna väljer i mat i butiken. Det visar en undersökning från Demoskop, som branschorganisationen Livsmedelsföretagen har beställt.
Därmed är ursprunget viktigare än andra faktorer, som huruvida produkter uppfattas som hälsosamma eller smakar bra. Även hälften av de 1 387 tillfrågade.
— Undersökningen visar att det är viktigt för många konsumenter att maten är producerad i Sverige. Och den svenskmärkning som vi snart inför tillsammans med Svensk Dagligvaruhandel och LRF kommer att göra det betydligt enklare att välja svenskt, säger Livsmedelsföretagens vd Marie Söderqvist, i en kommentar.
Så prioriterar svenskarna, enligt Demoskop:Att maten är svenskproducerad: 48 procent
Att maten är hälsosam: 42 procent
Att maten ger mig en smakupplevelse: 36 procent
Att maten inte är för dyr: 32 procent
Att maten är ekologisk: 23 procent