23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Humleföretag går som tåget

Att sälja humle, malt och jäst är en god affärsidé i den pågående mikrobryggerirevolutionen.










På fem år har minst 100 kommersiella bryggerier startar i Sverige, de flesta av dem är små och hantverksmässiga. Det innebär goda möjligheter för företag som säljer basingredienserna för all ny öl som kommer ut på marknaden. Som återförsäljaren Humlegårdens Ekolager i Sollentuna, som importerar humle och malt till den svenska marknaden. På tre år har omsättningen mer än tredubblats, från 17,4 miljoner kronor 2012 till närmare 57 miljoner kronor i år (brutet sista juni). Rörelseresultatet har följt samma trend de senaste åren, en stabil ökning med i genomsnitt 2 miljoner kronor per år sedan 2012. I år landade det på 6,1 miljoner kronor.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063