23948sdkhjf

Humleföretag går som tåget

Att sälja humle, malt och jäst är en god affärsidé i den pågående mikrobryggerirevolutionen.
På fem år har minst 100 kommersiella bryggerier startar i Sverige, de flesta av dem är små och hantverksmässiga. Det innebär goda möjligheter för företag som säljer basingredienserna för all ny öl som kommer ut på marknaden.

Som återförsäljaren Humlegårdens Ekolager i Sollentuna, som importerar humle och malt till den svenska marknaden. På tre år har omsättningen mer än tredubblats, från 17,4 miljoner kronor 2012 till närmare 57 miljoner kronor i år (brutet sista juni).

Rörelseresultatet har följt samma trend de senaste åren, en stabil ökning med i genomsnitt 2 miljoner kronor per år sedan 2012. I år landade det på 6,1 miljoner kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078