23948sdkhjf

LRF startar köttskola med McDonalds

Erbjuder gratis utbildning för att stimulera den svenska nötköttsproduktionen.
Trots att marknaden för svensk nötkött är tämligen välmående betyder får den pågående mjölkkrisen konsekvenser för produktionen. Framför allt är branschen i behov av fler kalvar och dikor.

Nu erbjuder LRF Kött, tillsammans med McDonalds, Sveriges Nötköttsproducenter och Gård & Djurhälsan, fyra kostnadsfria utbildningar om produktionseffektivitet, utfodring och företagande. Utbildningarna ska ges på ett tjugotal platser runt om i landet.

— Genom utbildningarna vill vi skapa framtidstro och erbjuda verktyg för att kunna bli ännu mer effektiv på gårdsnivå. Så att man som nötköttsproducent vågar investera på lång sikt, säger Viktoria Östlund, nöt- och lammansvarig på LRF Kött, på LRF:s hemsida.

För LRF:s del handlar det om att stimulera köttproducenternas lönsamhet, konkurrenskraft och tillväxt.

— Just nu ser vi att det finns en stor potential för ökad köttproduktion. Priserna har stigit och efterfrågan är stor, så det känns extra bra att kunna erbjuda de här utbildningarna för att bidra till ökad lönsamhet och konkurrenskraft för nötköttsproducenterna, säger Viktoria Östlund, nöt- och lammansvarig på LRF Kött, på LRF:s hemsida.

LRF Kött och McDonalds, som är Sveriges största uppköpare av nötkött, huvudfinansiärer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062