Livsmedelsbranschen utmärker sig när svenskarna tillfrågas om företagens hållbarhet. Men medan vissa är i topp finns andra i botten.
Mätningen, kallad Hållbarhetsbarometern, har gjorts av ekonomiforskaren Tony Apéria och baseras på över 6 000 intervjuer där konsumenter har fått bedöma hur bra de tycker att Sveriges 80 största varumärken är på hållbarhet. Företagen rankas efter kriterier som hur bra de är på att skapa jobb, samhällsansvar, goda arbetsvillkor och miljöpåverkan.
Lantmännen och Ica har ett gott rykte, visar det sig.
— Svensk detaljhandel rankas högt i hållbarhetsfrågor. Så har det länge varit också när bolagens anseende rankas, säger Tony Apéria till Dagens Industri.
Storföretag som Coca-Cola, McDonalds och Nestlé hamnar dock i botten, vilket delvis kan förklaras med att det är utländska varumärken.
Livsmedelsföretagen som är bäst på hållbarhet enligt svenska folket4. Lantmännen
5. Ica
7. Systembolaget
10. Valio
12. Arla Foods
13. Orkla
15. Fontana
18. Coop
20. Fazer
22. Carlsberg
24. Max
31. Cloetta
32. Scan
Och de får bottenplaceringar71. Coca-Cola Company
73. McDonalds
75. Nestlé