23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

De är bäst och sämst på hållbarhet

Lantmännen i topp och Nestlé i botten när konsumenterna tycker till om hållbarhet.

Livsmedelsbranschen utmärker sig när svenskarna tillfrågas om företagens hållbarhet. Men medan vissa är i topp finns andra i botten.

Mätningen, kallad Hållbarhetsbarometern, har gjorts av ekonomiforskaren Tony Apéria och baseras på över 6 000 intervjuer där konsumenter har fått bedöma hur bra de tycker att Sveriges 80 största varumärken är på hållbarhet. Företagen rankas efter kriterier som hur bra de är på att skapa jobb, samhällsansvar, goda arbetsvillkor och miljöpåverkan.

Lantmännen och Ica har ett gott rykte, visar det sig.

— Svensk detaljhandel rankas högt i hållbarhetsfrågor. Så har det länge varit också när bolagens anseende rankas, säger Tony Apéria till Dagens Industri.

Storföretag som Coca-Cola, McDonalds och Nestlé hamnar dock i botten, vilket delvis kan förklaras med att det är utländska varumärken.

Livsmedelsföretagen som är bäst på hållbarhet enligt svenska folket

4. Lantmännen

5. Ica

7. Systembolaget

10. Valio

12. Arla Foods

13. Orkla

15. Fontana

18. Coop

20. Fazer

22. Carlsberg

24. Max

31. Cloetta

32. Scan

Och de får bottenplaceringar

71. Coca-Cola Company

73. McDonalds

75. Nestlé

BREAKING
{{ article.headline }}
0.066