23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Varumärkena som når ut bäst till unga

Choklad populärast, men veganmat skapar störst engagemang. Food Supply har hela listan.

Annonsoptimeringsföretaget Zalster har sammanställt vilka varumärken riktade mot direkt mot konsument som har bäst kännedom, störst kundbas och vilka som skapar störst engagemang på Instagram.

Instagram är ett bildbaserat socialt nätverk som används av 40 procent av svenskarna, enligt färska siffror från rapporten SOL 2015. Kanalen är särskilt viktig för företag som vill nå en yngre målgrupp. I Sverige använder varannan person mellan 16-25 år tjänsten varje dag medan det dagliga användandet hos personer mellan 26-35 är 34 procent.

Zalsters lista, som enbart räknat med företag som har ett Instagram-konto specifikt för den svenska marknaden, domineras av livsmedelsföretag.

Mest engagemang av alla varumärken, oavsett kategori, skapar veganmattillverkaren Anamma, sett till det genomsnittliga antalet "gilla"-markeringar på de senaste 10 inläggen, delat på antalet följare. Näst bäst på livsmedelssidan är Bregott.

Chokladvarumärket Marabou är dock mest populärt. För varje inlägg på Instagram gillas av i genomsnitt 2 678 personer.

Så presterar livsmedelsföretagen på Instagram

Varumärke, (antal följare), antal som gillar inlägg i genomsnitt

Marabou, (29 471), 2 678

Bregott, (24 182), 2 318

McDonalds, (40 825), 2 096

Ben & Jerrys (24 153), 1 500

Red Bull (28 545), 1 329

Vitamin Well (27 154) 1 088

Netto (59 580), 929

Oatly (13 191), 852

Max (15 105), 755

Celsius (6 596), 384

Espresso House (9 594), 267

Gifflar/Pågen (3 158), 265

Coca-Cola (5 423), 263

Karamellkungen (5 164), 243

Viktväktarna (11 628), 205

Anamma (1 607), 201

Arla (3 813), 192

Linas Matkasse (7 301), 165

Froosh (2 708), 159

Ica (4 504), 158

Coop (3 625), 139

Kexchoklad/Cloetta (2 029), 115

Burger King (3 991), 105

Magnum/GB (1 426), 92

Estrella (1 127) 91

Axfood (2 323), 82

Lidl (3 840), 72

Pressbyrån (1 890), 68

Sibylla (1 254), 62

Carlsberg (1 494), 57

Paulun (2 000), 55

Mathem (1 681), 55

City Gross (1 149), 44

Kalles/Orkla (683), 44

Tasteline (1 018), 41

7-Eleven (529), 39

Pukka (413), 36

Läkerol (768), 31

Nutella (343), 31

Findus (513), 28

Felix (501), 26

Matklubben (507), 23

Sodastream (591), 22

Mat.se (267), 20

GB Glass (140), 17

Innocent (29), 9

Fun Light (71), 8

Lantmännen (46), 8

Abba (13), 4

Systembolaget (616), 0

Knorr (9), 0

Jokk (2), 0

BREAKING
{{ article.headline }}
0.053