23948sdkhjf

Klädesholmen i ansjoviskontring mot Orkla

När julbordet står på spel vill alla vara Janssons frestelse-frälsare.
I onsdags meddelade Orkla att den klassiska rätten Janssons frestelse är i fara på landets julbord i år. Orsaken är den minskade tillgången på skarpsill, råvaran till Jansson-ingrediensen ansjovis. Därför lanserar Orkla, under varumärket Grebbestad, nu ansjoviskryddade sillfiléer som ett alternativ.

Läs också: Janssons i fara

Det har fått Klädesholmen att agera. Under fredagen skickar sill- och ansjoviskonkurrenten ut ett pressmeddelande som bekräftar att "ryktena i fiskeribranschen" stämmer, att det råder brist på skarpsill, men att Klädesholmen var först med den julbordsräddande lösningen att smaksätta sill på samma sätt som traditionell ansjovis.

Klädesholmen, vars splitternya fabrik stod klar i september, påminner om att de lanserade ett ansjovisalternativ redan för ett par år sedan, under varumärket Alax.

"Denna sill som kryddas med samma recept som den traditionella ansjovisen, har länge använts på många håll i restaurangbranschen. I år när det har varit svårt att fiska skarpsill som man tillverkar ansjovisen av, har även andra aktörer i fiskkonserv-branschen börjat tillverka ett alternativ gjort på 'vanlig' sill", skriver Klädesholmen och skickar med en förhoppning om att julshopparna ska upptäcka produkten.

"Förhoppningen är att fler ska få upp ögonen för produkten som både sparar på miljön samt pengar till julklappar för konsumenten".
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067