23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Finöl lyfter ölgiganten

Exklusivt öl säljer bättre än förväntat.

Anheuser-Busch Inbev, världens största öltillverkare, skruvar upp förväntningarna på försäljningen av de sina mer exklusiva ölvarumärken, skriver TT.





Därmed klarar bryggerigiganten, som nästa vecka väntas lägga det formella köpbudet i den omskrivna affären med konkurrenten SAB Miller, sig sannolikt bättre än befarat på den svajiga kinesiska marknaden, där försäljningen av dyrare öl förväntades slå hårt mot koncernen.





Läs också: Århundradets ölaffär i hamn



Det framgår av en kvartalsrapport. Under det tredje kvartalet redovisar kärnverksamheten ett rörelseresultat på motsvarade drygt 37,5 miljarder kronor, vilket var något sämre än väntat, uppger TT.





Finölen gjorde sitt, 7,9 procent upp, för att öka den totala försäljningsvolymen med 1,5 procent jämfört med samma period 2014. En positiv utveckling i USA och prishöjningar påverkade också.





I Anheusers produktportfölj finns ölmärken som Budweiser, Beck's och Brahma men också de i Sverige populära Stella Artois och Corona.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078