Tidigare denna månad accepterades slutligen SABMiller budet från huvudkonkurrenten, världens största bryggerikoncern Anheuser-Busch Inbev. Affären, visserligen är föremål för utredningar av konkurrensmyndigheter världen över, kan leda till att andra stora öltillverkare tvingas gå samman. Det säger John Colley, professor vid brittiska Warwick Business School, till Food Manufacture.
Läs också:Han varnar till exempel för att Kanadabaserade Molson Coors, som köpte loss varumärket Miller för över 100 miljarder kronor i samband med storfusionen mellan Anheuser och SABMiller, inte kommer att vara självständigt länge till.
Efter uppköpet av SABMiller har den nya, sammanslagna koncernen, en marknadsandel på 28,4 procent, vilket är tre gånger mer än den närmaste rivalen Heineken.
— Med tanke på storleken på AB InBev är det troligt att vi kommer att se konsolideringar bland de övriga aktörerna, säger John Colley och jämfört med utvecklingen inom läkemedelsindustrin, enligt Food Manufacture.