23948sdkhjf

Kändisarnas vinreklam i blåsväder

Konsumentverket gillar inte hur svenska kändisar marknadsför sina egna alkoholprodukter.
Senast i raden är den tidigare proffsboxaren och skådespelaren Paolo Roberto, numera krögare med eget livsmedelsvarumärke.

I marknadsföringen för hans eget vin går att läsa: "Att prosecco är billigare gör att man kan dricka det på ett annat sätt än en champagne som är dyrt", en formulering som inte går hem hos Konsumentverket, skriver Aftonbladet. I synnerhet inte då den tillhörande bilden visar hur ett vinglas hälls upp i en barmiljö.

Konsumentverket anser att reklamen bryter mot alkohollagen och att formuleringen "inte begränsas till relevanta fakta om varan och dess egenskaper, presenterade i så saklig form som möjligt”. Myndigheten vill se att Paolo Roberto, och vinföretaget Philipson Söderberg, bolaget bakom vinet, nu inför en frivillig rättelse.

En annan som hamnat i blåsväder är tv-personligheten och konstnären Carolina Gynning. Nästan omedelbart efter lanseringen av hennes viner stötte hon på patrull, rapporterar Sydsvenskan.

I sociala medier och på sin hemsida poserar intill vinet med putande mun samtidigt som hon bland annat skriver "Besos heter den som betyder Puss på spanska!//...jag älskar Ibiza och Spanien och jag älskar att pussas".

Konsumentverket anser att hon i sin marknadsföring anspelar på känslor på ett sätt som inte är i linje med "särskild måttfullhet", vilket ska iakttas enligt alkohollagen. Vinreklam enligt lag endast "omfatta en återgivning av varan", och inte pussar, kärlekshälsningar eller uppmaningar till drickande. Genom ord och symboler gör hon sig skyldig till att otillåtet marknadsföra vinet med ett personlig tilltal som anspelar på känslor, hävdar Konsumentverket.

Carolina Gynning och hennes företag Kämpinge Trading AB har nu till 31 januari på sig att yttra sig och göra rättelser, uppger tidningen.

Några dagar tidigare fick artisten Charlotte Perrelli en reprimand från Alkoholleverantörernas granskningsman Mattias Grundström för sättet hon gjorde reklam för ett vinföretag via sociala medier.

Inlägg i sociala medier behöver, i motsats till traditionell tryckt reklam, inte inkludera en varningstext kopplat till alkoholkonsumtion.

— Sedan är det så att över 70 procent av personens följare måste vara över 25 år. Det är en tydlig trend vi ser att företag i större utsträckning använder sig av kändisar eller människor med många följare på sociala medier för att få ut sina annonser, säger Mattias Grundström till Dagens Media.

I höstas fälldes nöjesprofilerna Hanna Widell och Amanda Schulman för hur de marknadsförde sitt eget vinmärke i syskonparets eget poddradioprogram.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08