23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Surt för Candyking

Godistillverkaren tappar mark och ska dra i kostnadsbromsen under 2016.








Nytt bakslag för Candyking















Under det fjärde kvartalet minskade nettoomsättningen med 16,1 procent till 397 miljoner kronor, vilket Candyking förklarar med en svag försäljning i Sverige till följd av att bolaget förlorat flera viktiga kundavtal. Såväl Coop som Bergendahl har sedan årsskiftet bytt lösgodisleverantör till konkurrenten Cloetta. Läs också: Rörelseresultatet uppgick till 18,8 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 21,5 miljoner kronor under samma period 2014. Den minskade försäljningen i Sverige kompenserades till viss del av fortsatt positiv volymutveckling i Norge och Danmark, uppger Candyking i bokslutet. För helåret var volymminskningen 19 procent. Nettoomsättningen minskade med 13,7 procent till 1525,7 miljoner kronor. Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 39,8 miljoner kronor. — Till följd av den allt tuffare konkurrenssituationen kommer ytterligare anpassningar ske på kostnadssidan under inledningen av 2016, säger Fredrik von Oelreich, VD och koncernchef på Candyking, i en kommentar.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.08