E-handel är inget nytt för Martin & Servera. De första beställningarna över nätet togs emot redan i mitten av 1990-talet. Men sedan en ny e-handelsplattform lanserades i höstas räknar grossistjätten med att se den digitala försäljningen öka drastiskt. Finanschefen Sven Demtz-Helin spår att andelen beställningar som sker över nätet kommer att överstiga 50 procent under 2016, mot dagens 45 procent.
— Historiskt är det offentliga kunder och kedjor som Burger King och Espresso House som varit bra på att beställa på nätet. Nu ser vi hur enskilda krogar blir bättre på e-handel, säger Sven Demtz-Helin, till Dagens Industri.
Enligt preliminära siffror till Dagens Industri omsatte Martin & Servera närmare 13 miljarder kronor under 2015 med ett resultat på 333 miljoner kronor. 6 miljarder kommer från försäljning till offentliga inrättningar, snabbmatskedjor och restauranger via nätet.
— Sett till omsättning på nätet är det nog inte så många som är större än oss, säger Sven Demtz-Helin till tidningen.