23948sdkhjf

Analytiker: Skottdagen positiv för Ica

Det såg initialt ut som starka siffror, men enligt bolaget adderar skottdagen 3,3 procent till försäljningen.
De svenska Ica-butikerna ökade, som Food Supply tidigare skrivit om , sin försäljning med 5,9 procent i februari jämfört med motsvarande månad ifjol. 
Ökningen beror dock på att månaden på grund av skottdagen hade en extra handelsdag. Det meddelar Dagens Industri, Di.

”Det såg initialt ut som starka siffror, men enligt bolaget adderar skottdagen 3,3 procent till försäljningen. Rensat för det så innebär resultatet en inbromsning jämfört med januari”, skommenterar Niklas Ekman som är analytiker på Carnegie.

Inbromsningen uppgår till nästan 2 procent.

Ica-gruppen gick mot strömmen på Stockholmsbörsen och stängde 0,12 procent högre, medan börsen backade 0,3 procent. För årets första två månader steg den totala försäljningen med 4,4 procent jämfört med motsvarande period i fjol, medan jämförbara butiker ökar 3,7 procent.

”Det är svårt att se hur det går jämfört med marknaden eftersom Ica är först ut med att presentera försäljningssiffror. I januari kunde vi se att det vände, Ica växte mer än marknaden. Nu ser inte februari lika stark ut. Samtidigt ska man inte dra för stora växlar av månadssiffror”, fortsätter Niklas Ekman.

Enligt Ekman var fjolåret det första på tio år där marknaden växte starkare än Ica.

Bäst utvecklas Icas största butikskoncept Maxi Ica Stormarknad, som ökade sin försäljning med 5,8 procent under årets första två månader. Ica kommenterar inte försäljningssiffror mellan kvartalsrapporterna.
Läs mer om: Ica
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094