23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Krav slår produktrekord

Antalet Krav-märka varor ökade med 24 procent under 2015.

Under 2015 Krav-märktes 1 582 nya produkter. Ökningstakten, 24 procent, är högre än något tidigare år. Vid årsskiftet fanns totalt 8 186 KRav-märkta artiklar ute på marknaden, uppger märkningsorganisationen i ett pressmeddelande.

— Under 2015 tog produktutvecklingen fart. Det har kommit produkter på alla områden, och en kategori som vi har längtat efter kom verkligen loss: I brödhyllan ökade försäljningen av Krav-märkt matbröd med 72 procent, säger Johan Cejie, försäljningschef på Krav, i en kommentar.

Numera är drygt varannan färsk krydda som säljs i livsmedelsbutikerna Krav-märkt. Försäljningen av Krav-godkänd djupfryst fisk ökade med 58 procent och Systembolaget fick se Krav-ölen lämna hyllorna betydligt snabbare än tidigare, upp 152 procent. Försäljningen av chips och snacks ökade med 60 procent.

Sammanlagt ökade försäljningen av ekologiska livsmedel med 39 procent, vilket ligger i linje med ökningen under föregående år.

Att Krav-märkt säljer avslöjas av de stora livsmedelskedjornas satsningar på kategorin. Enda hotet mot tillväxten är sämre tillgång på ekologiska varor, konstaterar Krav.

— Våra konsumentundersökningar visar att åtta av tio svenskar numera köper Krav-märkt regelbundet och det är denna breda efterfrågan som gör att alla livsmedelskedjor under 2014 och 2015 snabbt skapat ett bra utbud av hållbar mat, säger Johan Cejie.

Förändring i försäljning av ekologiska livsmedel i dagligvaruhandeln:

Axfood: + 44 procent
Bergendahls: + 52 procent
Coop: + 19 procent
Ica: + 47 procent*
Lidl Sverige: + 60 procent

*Avser försäljningen av ICA Sverige AB:s centrala ekosortiment där ICA-butikernas lokala ekoinköp inte ingår.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.108