23948sdkhjf

Falköpings dumpar varumärke

Falköpings Mejeri låter smöret från Svenska Mejerier gå i graven efter endast ett halvår.
I höstas lanserade Falköpings Mejerier initiativet Svenska Mejerier. Tanken var att den första produkten under det nya varumärket, smör, skulle följas av fler mejeriprodukter.

Så blir det inte. Tvärtom ska bolaget Svenska Mejerier, som mejeriföreningen startade i september, fasas ut.

I framtiden ska smöret från Grådö mejeri i Dalarna säljas under varumärket Grådö, skriver Dalarnas Tidningar.

— Det finns flera riksvarumärken och ett till var för mycket visade det sig när vi pratade med kunderna. Det är lättare att nå ut med våra lokala och regionala varumärken som Grådö och Falköping för vi verkar på en lokal-regional marknad, säger Ulf Claesson, ordförande för Falköpings Mejeri, till tidningen.

På Grådö-mejeriet utanför Hedemora tillverkas också mejeriprodukter till Coop, Axfood och Willys, som i sin tur säljer dem under respektive egna varumärken.

En kommande produkt, kvarg, kommer dock att prydas med ägarbolaget Falköpings Mejeriers symbol.

Den 4 april går Anders Segerström in som tillförordnad vd på Falköpings Mejeri. Det efter att Marika Wärff fått sparken efter mindre än två år på posten.

Läs också: Falköpings Mejeri sparkar vd

— Hans huvuduppgift kommer att vara att sälja in produkter från Falköping och Grådö. Vi ska jobba hårt på marknaden, bearbeta befintliga kunder och försöka hitta nya, säger Ulf Claesson, till Dalarnas Tidningar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063