23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Godis driver påskhandeln

Var tionde godis- och chokladbit säljs under påskveckan.

Svenskar är ett land av gottegrisar. Här äter vi 15 kilo per person och år, vilket innebär en hög placering ur ett internationellt perspektiv.

Mest godis och choklad konsumeras under påsken, 7 000 ton. Då får produkter som chokladägg, skumharar och dragéägg ett uppsving.

— Tio procent av den totala årsförsäljning sker i påskveckan där skärtorsdagen är den enskilt största dagen, säger Helen Zakrisson, konceptchef för lösviktsgodis på Axfood, i ett pressmeddelande.

På Axfoods försäljningstopp för helåret tronar Center från Cloetta i topp, följt av Dumle original, Lys Melk, sura colanappar och vingummi.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|instance-web01