Mjölföretaget Skånemöllan ökade den förädlade volymen med 4 000 ton under 2015, en ökning som främst gäller sortimentet av standardprodukter och produkter under varumärkena Skånemöllan och Möllarens Mjöl. Ökningen gäller på både hemmamarknaden och exportmarknaden, som stod för drygt 14 procent under fjolåret.
Men företaget från Tågarp utanför Helsingborg visar samtidigt ett kraftigt försämrat rörelseresultat. Rörelseresultatet, som uppgick till 9,3 miljoner kronor innebär en halvering från föregående år.
"För Skånemöllan blev verksamhetsåret 2015 resultatmässigt ett tuffare år än 2014. På en större volym blev omsättningen i stort sett oförändrad för året och rörelseresultatet försämrades på grund av fortsatt prispress i mjölmarknaden och en volatil spannmålsmarknad", skriver Anders Persson, vd på Skånemöllan, i årsredovisningen.
Bruttoresultatet landade på 26,2 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 36 miljoner kronor 2014.