23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Direktodling i butik är här

Tyskt företag lanserar grönsaksodling i matbutiker.
















Kräutergarten kallas projektet som utarbetats av det tyska startupföretaget Infarm och innovationsföretaget Metrogroup. Kräutergarten betyder örträdgård och det just örter som är först ut när vanliga matbutiker ska kunna erbjuda sina kunder färska grönsaker, odlade i den egna butiken. Det skriver Veckans Affärer. Med denna odlingsteknik krävs inga bekämpningsmedel och jämfört med konventionellt jordbruk är vattenåtgången liten. Dessutom faller transportbiten bort, då plantorna inte behöver flyttas. Enligt företagen bakom Kräutergarten ger inomhusodlingarna också bättre och fräschare smak. "Kräutergartens produkter har inte ens utsatts för mörker. De går direkt från att växa till din mun", säger Olaf Koch, styrelseordförande för Metro AG i en Youtube-video om satsningen. Vid slutet av året ska Infarm börja massproducera odlingsenheterna med vanliga matvarubutiker som målgrupp. Konsumenter ska ges möjlighet att förboka grönsakerna för att sedan kunna ta hem dem när de är mogna.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063