23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

De handlar mest mat på nätet

Unga barnfamiljer som bor i en större stad — de är nätbutikernas typiska kunder.








Läs också:Mat på nätet väntas öka med 16 miljarder







Den målgrupp som verkligen tagit till sig den växande trenden med att handla mat på nätet är mellan 26 och 35 år, bor i en storstad och har barn. Det enligt en rapport från Svensk Digital Handel, som tagits fram av HUI Research. Ett annat resultat som framkommer i rapporten är att det är mer populärt att handla mat via nätet i hushåll med högre inkomster. Och det är de större städerna som driver på tillväxten i branschen, vilket har att göra med att tillgången till hemleverans är mer heltäckande än i mindre städer eller på landsbygden. Samtidigt konstaterar Svensk Digital Handel att köp av livsmedel på nätet alltjämt är att betrakta som ett komplement till inköpen som görs i en traditionell, fysisk, butik. Endast några få procent av respondenterna anger att man har sin huvudsakliga livsmedelskonsumtion på nätet. — Idag spenderar många flera veckor varje år på att handla mat och bära hem tunga kassar från affären. Mathandeln på nätet frigör ju massor av tid och gör det lättare att få ihop vardagspusslet, vilket framför allt barnfamiljer i städer har upptäckt, säger Jonas Ogvall, vd Svensk Digitial Handel, i en kommentar.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094