23948sdkhjf

Klart nu: Bregott är inte smör

Dubbelseger för Unilever i smörstriden mot Arla Foods.
Arla-produkten Bregott Gourmet är inte smör och får heller inte beteckna produkten som smör i sin marknadsföring. Det slår Marknadsdomstolen fast, som också fastslår vite till 1 miljoner kronor. Arla Foods måste även betala Unilevers rättegångskostnader på 150 000 kronor.

Smörstriden startade redan i oktober 2014 då Arla stämde Unilever för vilseledande marknadsföring. Den gången gällde dispyten produkten "Flora med smör", en tvist som Arla sedermera förlorade.

Läs också: Unilever vann smörstriden mot Arla

I september 2015 kontrade Unilever och stämde Arla Foods för att ha använt ordet smör i samband med produkten Bregott Gourmet, som är en matfettsblandning bestående av vegetabiliskt och animaliskt fett. För att få kalla en produkt för smör krävs minst 80 procent mjölkfetthalt.

— Det som stämningen handlar om är några få skrivningar som funnits på Arlas hemsida och i anslutning till en film som lades upp på Youtube. Det handlar alltså inte om någon särskild marknadsföringskampanj. Redan innan Unilever påtalade detta för oss hade vi åtgärdat misstaget och tagit bort de felaktiga skrivningarna. Skrivningarna har endast funnits på hemsidan under en begränsad tid. Att de överhuvudtaget använts beror på den mänskliga faktorn och Arla beklagar misstaget, sade Hans-Olov Dahlén, jurist på Arla Foods, till Food Supply då.

Läs också: Så svarar Arla på Unilevers stämning

Hos Unilever jublas det över att domstolen anser att att Arlas marknadsföring av Bregott Gourmet varit vilseledande och otillbörlig.

— Vi är mycket glada över Marknadsdomstolens beslut som är en seger inte bara för oss men framför allt för våra konsumenter som nu inte behöver bli fortsatt vilseledda av Arlas reklam för Bregott Gourmet, säger Martina Flemström, General Manager för Unilever Baking Cooking & Spreads Nordic.

Domen går inte att överklaga.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094