23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Ursprung viktigare än pris

Att maten är svensk är minst lika viktig, eller viktigare, än vad varan kostar. Det visar en rapport från Nielsen.












Varor där det är viktigast att varumärket är svenskt:











Sju av tio svenskar anser att mjölken de handlar i butiken ska vara svensk och sex av tycker att det är viktigt att också köttet är av svenskt ursprung. Det visar en undersökning från analysföretaget Nielsen. I rapporten har 32 000 personer i över 60 länder tillfrågats om vikten av ett varumärkes ursprung. I Sverige uppger 55 procent att de föredrar att köpa lokalproducerad mat. Viktigast är att färskvaror är producerade i Sverige men många anser också att det är viktigt att köpa lokalproducerat för att på så vis stödja lokala företag. Mejeriprodukter som mjölk, yoghurt och glass hamnar högt upp på listan. Mjölk, 69 procent Kött, 62 procent Grönsaker, 55 procent Frukt, 48 procent Yogurt, 47 procent

BREAKING
{{ article.headline }}
0.091