23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Här är den svenska EMV-truppen

Fullsmockat i den svenska samlingsmontern när 21 svenska livsmedelsföretag ska göra affärer i Amsterdam.

Egna märkesvaror, eller private label, är en växande kategori i hela Europa och utgör i de flesta länder mer än 40 procent av produktutbudet. Under PLMA-mässan (The Private Label Manufakturers Association) i Amsterdam gör 21 svenska livsmedelsföretag gemensam sak och delar monter under Business Swedens och Visit Swedens "Try Swedish"-koncepts flagg.

— Private label omfattar inte längre bara budgetprodukter, utan tar sig sakta men säkert in bland premiumprodukter och nischade segment som till exempel ekologiskt eller laktos- och glutenfritt. Därmed skapas affärsmöjligheter för alla typer av produkter och producenter. Private label möjliggör dessutom för svenska producenter att växa på internationella marknader utan att behöva investera i den ofta tids- och kostnadsintensiva processen att bygga upp ett varumärke på en ny marknad, säger Andreas Rentner, Area Manager Benelux på Business Sweden, i ett pressmeddelande.

Det är nionde gången i ordningen som Business Sweden koordinerar de svenska insatserna under PLMA i syfte att marknadsföra svenska produkter. Enligt den statliga organisationen har insatsen under åren lett till konkreta affärer.

PLMA pågår 24-25 maj. Över 2 100 utställare från över 70 länder deltar.

Företagen som delar monter under PLMA

Anders Löfberg
Albina Snacks
Bofood
Delibake
Fjällbröd
Foodimpex International
Frebaco Kvarn
Klädesholmen
Kolafabriken i Sverige
Marenor
Maskinpakking
Matfabrikören Sverige
Mixwell
Mobergarna
Olle Svenssons
Orkla Confectionary & Snacks Sverige
Orkla Food Sverige
Salinity
Schöttinger Finest Marsipan
Switsbake Int
Trensums Food
Västkustfilé
BREAKING
{{ article.headline }}
0.141