Dagligvaruhandelns försäljning under det andra kvartalet landade på 82,1 miljarder kronor. Mätt i löpande priser ligger tillväxttakten på starka 1,3 procent. Det enligt statistik från Svensk Dagligvaruhandel. Korrigerat för påskeffekten var tillväxten 2,4 procent. Branschorganisationens konjunkturbarometer dessutom på framtidstro hos handlarna. Att handlarna ser ljust på försäljningen under de kommande månaderna beror, enligt Svensk Dagligvaruhandel, bland annat på låga varulager, vilket pekar på en god efterfrågan i butikerna. — De senaste kvartalsrapporternas indikationer på en minskad framtidstro hos dagligvaruhandlarna har svängt. Det är glädjande att konjunkturbarometerns framtidsindikator vid julimätningen visade ett starkare läge än normalt och att handlarna ser ljust på försäljningen de kommande månaderna, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.
Rusning till matbutiken
Optimistiska handlare kan räkna in 82,1 miljarder under andra kvartalet.
Dagligvaruhandelns försäljning under det andra kvartalet landade på 82,1 miljarder kronor. Mätt i löpande priser ligger tillväxttakten på starka 1,3 procent. Det enligt statistik från Svensk Dagligvaruhandel. Korrigerat för påskeffekten var tillväxten 2,4 procent. Branschorganisationens konjunkturbarometer dessutom på framtidstro hos handlarna. Att handlarna ser ljust på försäljningen under de kommande månaderna beror, enligt Svensk Dagligvaruhandel, bland annat på låga varulager, vilket pekar på en god efterfrågan i butikerna. — De senaste kvartalsrapporternas indikationer på en minskad framtidstro hos dagligvaruhandlarna har svängt. Det är glädjande att konjunkturbarometerns framtidsindikator vid julimätningen visade ett starkare läge än normalt och att handlarna ser ljust på försäljningen de kommande månaderna, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.