23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Ica ökar

Livsmedelsjätten tar marknadsandelar från konkurrenterna.












Under det andra kvartalet ökade Ica-gruppens nettoomsättning till 26 222 miljoner kronor. Det är en ökning med 2,7 procent jämfört med samma period i fjol. Även rörelseresultatet förbättrades, exklusive engångsposter, från 1 018 miljoner kronor till 1 154 miljoner kronor. I kvartalsrapporten konstateras att koncernen tagit marknadsandelar samt att andelen egna märkesvaror (EMV) av försäljningen har ökat med 0,7 procent till 24,1 procent. — Även detta kvartal visar på en god utveckling för Icag-gruppen. Alla delar av koncernen förbättrar resultatet med undantag för Icabanken. Speciellt positivt var att vi tog marknadsandelar och att Ica-butikerna i Sverige återigen har haft några månader med riktigt bra försäljningsutveckling. På den negativa sidan kan vi konstatera att vi haft fortsatta störningar med högre kostnader som följd i logistikdriften i södra Sverige, säger Ica-gruppens vd Per Strömberg i en kommentar.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078