23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

40 000 romflaskor uppkopplade med svensk teknik

Absolut Company och Malibu samarbetar för att ge rekordmånga flaskor NFC-teknik.

De båda Pernod Ricard-ägda bolagen Absolut Company och Malibu samarbetar för lansering av 40 000 flaskor med NFC-teknik (Near Field Communication) till brittiska livsmedelskedjan Tesco, skriver Packnews. Projektet, som av Malibu sägs vara det största av sitt slag, har utvecklats i Absoluts laboratorium i Stockholm.

På flaskorna med den kokosnötssmakande rommen medföljer även information om hur NFC-tekniken ska användas. Genom att läsa av etikettens solnedgång med sin smartphone kan konsumenten låsa upp olika upplevelser: förutom chans att vinna en resa till Barbados finns också drinktips, en app för att hitta barer i närheten och spellistor med passande musik.

Försäljningen, som endast kommer att ske i brittiska Tesco-butiker, startar i september.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.083