23948sdkhjf

Livsmedel drar svensk e-handel

Näthandel ökar stort, men vi ligger fortfarande efter internationellt sett.
Handeln på nätet har enligt e-barometern från Postnord ökat med 18 procent under det andra kvartalet, jämfört med motsvarande period i fjol. Det är framförallt livsmedelshandeln som ökat mest – färdiga matkassar och styckbeställningar av matvaror ökade med 38 procent, något som synts i att fler renodlade e-butiker, som Mathem.se och Mat.se, dykt upp och expanderat, medan de storkedjorna försöker svara med egna alternativ.

– Nu finns praktiskt taget alla kedjor på nätet och det gör att den stora massan också kan få tillgång till att handla på nätet, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord till TT.

Mathem har bland annat under året brutit ny mark i Norrköping och Linköping, samt byggt ut lagret i Malmö. Enligt Mathems vd är konkurrensen bara positiv.

– De tittar ju på vad vi gör och gör likadant, men vi märker inte av det på vår omsättning och vi fortsätter att ha en stark tillväxt. Fler aktörer gynnar nog bara branschen totalt sett", säger Tomas Kull, vd för Mathem, till TT.

Däremot kan det bli bättre – tillväxten sker från låga nivåer. Idag står e-handeln för 1,5 procent av totala livsmedelsförsäljningen, vilket är långt ifrån ledande Storbritanniens 6 procent.

Fler siffror från e-barometerns:
  • Topp tre för branscher som ökade mest: Livsmedelshandeln (38 procent), bygghandeln (37 procent), sport- och fritidshandeln (29 procent).
  • De mest handlade produkterna var kläder och skor (36 procent) samt mediaprodukter (27 procent).
  • Prognosen för 2016 är på 16 procents ökning – en totalomsättning för e-handeln på 58 miljarder kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093