Pressbild/Nestlé
Världens största livsmedelsföretag Nestlé lägger cirka 13 miljarder kronor om året på livsmedelsforskning, vilket de med Samsungs hjälp nu vill använda på ett nytt sätt. Målet är att utveckla digitala produkter för personlig närings- och hälsoöversikt. 
Pressbild/Nestlé
De båda företagen ska nu ta fram både produkter och digitala plattformar för att ta låta individen få ta del av personliga råd gällande näring, livsstil och träning. En av fördelarna är enligt Nestlé att man lättare ska kunna förebygga de största vanliga sjukdomarna, allt med några få verktyg.
Läs också: Ny vd på Nestlé
"Vi är i en era där data från smarta sensorer och smarta produkter som mobiltelefoner, wearables och kylskåp kan hjälpa oss att förstå vår näring och aktivitetsnivå, för att guida oss till en hälsosammare livsstil.", säger Young Sohn, ordförande och chefsstrateg för Samsung Electronics.
Läs också: Nestlé vill bli fossilfria
Enligt Samsung består samarbetet av deras biosensorer och globala plattform av smarta produkter, kombinerat med Nestlés expertis inom näring och biomedicin.
"Forskare från de två verksamheterna är redan igång med samarbetet. Vi har stora förväntningar på samarbetet och de produkter som är resultatet. I början av 2017 kommer vi att ha de första pilotstudierna klara.", säger Nestlé Danmarks kommunikationschef Martin Broberg.
Share the article.