23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Sverige världsbäst efter ökning

Eko-konsumtionen ökat kraftigt – Sverige nu på delad förstaplats.
















Resultat (försäljningsvärde)

ICA: + 15 procent

Coop: + 13,5 procent

Axfood: + 33 procent

Bergendahls: + 38 procent

Lidl: +10 procent

Systembolaget 42 procent (volym)
Svenskarna är bäst i världen på att köpa ekologisk mat. Det visar en halvårsrapport från Krav, sammanställd av Ekoweb, som analyserat den ekologiska livsmedelsförsäljningen. Mellan januari och juli har den ekologiska marknadsandelen ökat till nio procent, vilket innebär att Sverige klättrar upp jämsides med långtida ettan Danmark på en delad förstaplats. Rapporten har analyserat försäljningen inom ekomarknaden, dagligvaruhandeln och Systembolaget. I de två senare har försäljningen av ekologiska och Krav-märkta livsmedel ökat med 23 procent. De som visar upp den största ökningen är Bergendahls – deras försäljningsvärde har ökat med 38 procent. I och med Coops ökning på 13,5 procent placerar de sig dock högst i Sverige. Där är var tionde vara som säljs ekologisk. – Vi ser att konsumenterna driver omställningen till eko i butikshyllorna och det är den bästa signalen som lantbrukare i Sverige kan få. Nu jagar vi titeln ”bäst på att odla ekologiskt”, där Österrike är bäst i klassen, säger Johan Cejie, försäljningschef på KRAV. i ett pressmeddelande. Dessutom är efterfrågan större än utbudet – i rapporten uppmärksammas en brist på ekologiska varor inom flera områden: bland annat nötkött, ägg, kyckling och frukt och grönt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094