23948sdkhjf

Regionbidrag till matbranschens rykte

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Region Skåne söker bidrag på en halv miljon för bättra på konsumenternas förtroende för livsmedelsföretag.

Region Skåne, formellt Skåne läns landsting, vill sponsra Livsmedelsakademin med en halv miljon för att öka konsumenters förtroende för livsmedelsbranschen, rapporterar näringslivssajten 8till5.

I ansökan för projektet "Food Trust Alliance – uppbyggnad av konsumentförtroende för livsmedelsnäringen" skriver intresseorganisationen: ”Maten har aldrig varit säkrare, men ändå är konsumentförtroendet för livsmedelsbranschen idag lågt. Alarmen och skandalerna duggar tätare än någonsin”.

Dessutom skriver organisationen att livsmedelsföretagen inte har samma möjligheter att bemöta påståenden om matfusk, vilket de vill ändra på. I beslutsförslaget till nämnden står det:

”I media beskrivs inte sällan företag som medvetet undanhåller konsumenten fakta om ursprung och ingredienser. Företagens har svårt att bemöta påståendena, vilket bidrar till ett allt lägre konsumentförtroende. Frågan om konsumentförtroendet är ur företagsperspektiv en mycket viktig fråga.”

Nu får förslaget kritik. Inte bara för att det kan uppfattas som en direkt sponsring till företagen att framstå bättre i konsumenters ögon, utan också för att det inte borde ligga på regionens bord.

– Vi från Liberalerna kommer att yrka avslag. Ett av de främsta skälen är att regionen inte ska lösa en branschs strukturella problem. Att kunderna har bristande förtroende för ett antal livsmedelsföretag är inte regionens uppgift att hantera. Framförallt inte med den rådande ekonomin, säger Inger Tolsved Rosenkvist (L), ledamot i regionfullmäktige, till 8till5.

Lotta Törner, vd för Livsmedelsakademin, menar att det verkligen inte handlar om att hjälpa företag i marknadsföringen, utan om långsiktiga utvecklingsfrågor då livsmedelsindustrin genererar stora skatteintäkter.

– En halv miljon är mycket pengar, men samtidigt lite om man jämför med andra liknande satsningar. Om man tror att det här är något som Orkla eller Oatly tänker använda för att förbättra sin marknadsföring, så är det trams, säger Lotta Törner till 8till5.

Enligt Thomas Hansson (MP), ordföranden för Region Skånes regionala utvecklingsnämnd, handlar det inte om att lösa branschens problem, utan att stödja medborgaren med information om vad man stoppar i sig – ett varumärkesdeklarerande som leder till bättre koll på varorna.

Den 19 september sammanträder nämnden igen och ett slutligt beslut ska tas.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Midsona köper företag för 600 miljoner – planerar nyemission

Nytt uppköp ingår i strategin för att bli ledande i Europa.

Starbucks vill erbjuda order via mobil

Lindt trotsar mättad marknad

Exeotech gör sig av med Österhagen Glass

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Miljoner till ekoproduktion

Kaffe och potatis höll ner matpriserna

Forskare grottar i hela svinnkedjan på kunskapsfestival

Greenfood köper finsk verksamhet

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

2

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Tomt på ärtor i frysdiskarna

Miljardstöd till lantbrukare – betalas ut nu

I morgon börjar utbetalningen av regeringens nationella krispaket.

Maskin och smakpanel testade knäckebröd – samma resultat

Färska ägg levererade till dörren

Unilever har knäckt koden med svart plast

City Gross tar in landodlad svensk gårdsfisk

WWF till attack mot Halloumin – Fontana försvarar sig

"Våra krav på halloumiproducenten och dess mjölkleverantörer motsvarar de svenska".

Stort pådrag vid brand hos Dafgårds

Löfbergs köper mark av Coop Värmland

Kött- och fiskkoncern köper upp två fiskföretag

Magnus Nilsson tar över Ewerman

”Vi behöver en visionär ledare.”

Svensk Glasåtervinning får ny vd

Kunglig medalj till Polarbrödsprofil

Oro bland landets äppelodlare

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Norrmejerier vann tvist om Gainomax

Atria satsar på export av snacksalami

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Kommun överväger vildsvinskött

Surtantens lägger ner

Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Se alla Företagens egna nyheter

Svenskt musteri tredubblar lagerkapaciteten med automatisk lösning

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

KIPP önskar er en riktigt Trevlig sommar!

Trevlig Sommar

Vad gör vi på Balluff?

Hur mycket läser du?

Dacapo Stainless blir auktoriserad distributör för GEA Tuchenhagen

RPC Superfos tar emot IMDA-priset 2019 i USA

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Var rädd om dig i Sommarsverige!

Lagafors önskar alla en Glad Sommar

Följ med Wexoe till Rockwell Automation TechED i München 21-24 oktober 2019

Plastburk för mikrovågsugn kan minska matsvinnet

KIPP Teleskopskenor

RS Components får distributionsrättigheter för passiva komponenter från Yageo

Härdat glas - en stark lösning från Mirit Glas

E-Drive från TENTE

Banbrytande koncept för fiskuppfödning som integreras i det svenska lantbruket

Så fick BH Svets snyggare finish på svetsfogarna

... och vinnaren är:

Böjt och rundat glas från Mirit Glas

RPC Superfos ger Cariocas hink med tuschpennor ett nytt utseende

RS Components presenterar ny och mycket prisvärd PoE-testare från Fluke Net...

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Vad är kopplingen mellan Industry 4.0 och IO-Link?

Sänd till en kollega

0.182