23948sdkhjf

Regionbidrag till matbranschens rykte

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Region Skåne söker bidrag på en halv miljon för bättra på konsumenternas förtroende för livsmedelsföretag.

Region Skåne, formellt Skåne läns landsting, vill sponsra Livsmedelsakademin med en halv miljon för att öka konsumenters förtroende för livsmedelsbranschen, rapporterar näringslivssajten 8till5.

I ansökan för projektet "Food Trust Alliance – uppbyggnad av konsumentförtroende för livsmedelsnäringen" skriver intresseorganisationen: ”Maten har aldrig varit säkrare, men ändå är konsumentförtroendet för livsmedelsbranschen idag lågt. Alarmen och skandalerna duggar tätare än någonsin”.

Dessutom skriver organisationen att livsmedelsföretagen inte har samma möjligheter att bemöta påståenden om matfusk, vilket de vill ändra på. I beslutsförslaget till nämnden står det:

”I media beskrivs inte sällan företag som medvetet undanhåller konsumenten fakta om ursprung och ingredienser. Företagens har svårt att bemöta påståendena, vilket bidrar till ett allt lägre konsumentförtroende. Frågan om konsumentförtroendet är ur företagsperspektiv en mycket viktig fråga.”

Nu får förslaget kritik. Inte bara för att det kan uppfattas som en direkt sponsring till företagen att framstå bättre i konsumenters ögon, utan också för att det inte borde ligga på regionens bord.

– Vi från Liberalerna kommer att yrka avslag. Ett av de främsta skälen är att regionen inte ska lösa en branschs strukturella problem. Att kunderna har bristande förtroende för ett antal livsmedelsföretag är inte regionens uppgift att hantera. Framförallt inte med den rådande ekonomin, säger Inger Tolsved Rosenkvist (L), ledamot i regionfullmäktige, till 8till5.

Lotta Törner, vd för Livsmedelsakademin, menar att det verkligen inte handlar om att hjälpa företag i marknadsföringen, utan om långsiktiga utvecklingsfrågor då livsmedelsindustrin genererar stora skatteintäkter.

– En halv miljon är mycket pengar, men samtidigt lite om man jämför med andra liknande satsningar. Om man tror att det här är något som Orkla eller Oatly tänker använda för att förbättra sin marknadsföring, så är det trams, säger Lotta Törner till 8till5.

Enligt Thomas Hansson (MP), ordföranden för Region Skånes regionala utvecklingsnämnd, handlar det inte om att lösa branschens problem, utan att stödja medborgaren med information om vad man stoppar i sig – ett varumärkesdeklarerande som leder till bättre koll på varorna.

Den 19 september sammanträder nämnden igen och ett slutligt beslut ska tas.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tusentals kycklingar skadas på väg till slakt

Tesco anklagas: använder Brexit för att ta bort produkter

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Veganskt intresserar på nätet

Svenska favabönor kan vara framtidens mat

Framgång för Axfood: varannan flaska pantas

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

På nytt jobb
Han är ny vd på Polarbröds dotterbolag

Dr Sannas byter namn

Espresso House tar in ärtdryck

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Oatly lanserar antimjölk-kampanj utomlands

Axfood fasar ut engångsartiklar av plast

Fruktad potatisparasit är här

Han lämnar Mathems styrelse

Företagen har förtroende för Livsmedelsverket

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Svenska forskare kan förlänga mjölkens livslängd

Försäkringsbolag investerar 2,8 miljarder i minskat svinn

På nytt jobb
Svenska Ägg har ny ordförande

Ökad ekologisk konsumtion – inte nödvändigtvis dyrare

Norrmejerier med ny säljpartner – riktad mot Ica

Västerbottensost blir dokumentär

Norska läskproducenten förlorade mot Coca-Cola – igen

Oumph håvade in priser i London

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

Alkoglass – endast på systemet

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Cloetta satsar 100 miljoner på fabriker

Produktionen av ekomjölk fortsätter öka

På nytt jobb
Han blir Cloettas nya lösviktschef

Ungas matval styrs av värderingar

Nu kommer Karma till Frankrike

Bakterier i en tredjedel av allt lammkött

Nytt hopp för Boxholms ost

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Se alla Företagens egna nyheter

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Certa™ - senaste innovationen från MasoSine, skaparna av Sinus® pumpteknologin

Advanced Engineering 2019

Synglas till process industrin från Mirit Glas

Lenze ställer ut på Hannover messen 1.-5. april

Stor energisparpotential hos Irlands stormarknader

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Prefabricerade ECI-motorer med planetväxlar

Nomo är utställare i Skellefteå

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellefteå 20-21 mars

RPC Superfos mottar CSR-certifikat från Randers kommun

Lätt att missa brytpunkt till ny standard vid inkoppling av större fläktar på nätet

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellefteå 20-21 mars

”Digitala produkter löser problem som analog teknik inte klarar av”

Träffa AxFlow på Euro Expo Skellefteå 20-21 mars 2019

EC-lågenergifläktar på ExpoVent i Kalmar, Jönköping och Linköping

Speciella egenskaper får du med Tekniskt glas

FCM utan kompromiss

USON gigantrivare Rabco ska till Munters!

Wellplast AB ingår Europeiskt samarbete

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Kostnadsfritt webinarium - Tema: Hantering av lagkrav

Hur fångar man in världens alla dofter?

Big Science Sweden business dagar i CERN

Träffa oss på IFFA i Frankfurt 4-9 maj

Sänd till en kollega

0.149