23948sdkhjf

Matkedjan misstänks: "Självklart försöker vi inte lura våra kunder"

Kedjan granskas av Konsumentverket för misstänkt fusk med lockvaror – svarar på kritiken.
Lockvaror i Nettos annonsblad – därför granskar Konsumentverket kedjan för misstänkt fusk, rapporterar tidningen Fri Köpenskap enligt TT.

Enligt flera butikschefer som tidningen pratat med är det en medveten strategi. Ett annonsblad visade upp en tv för 1899 kronor och en mobiltelefon för 399 kronor, men när kunderna kommer till butikerna finns inte varorna.

– Vi fick in några få mobiltelefoner och typ en tv. Allt tog slut på ett par timmar och jag har haft besvikna kunder i butiken hela veckan som frågat efter dem. Många har åkt hit bara för att köpa dessa men sedan handlar de något annat i butiken så vi tjänar ju pengar på det, säger en butikschef till tidningen.

Artikeln kommer ut idag fredag, i Fri Köpenskaps tidning. Enligt Netto har man inte fått ta del av artikeln på förhand, men svarade igår med ett pressmeddelande som kraftigt tar avstånd från att det är en medveten strategi.

– Av artikeln väntas det framgå att Netto medvetet spekulerar i att bara ha mycket få exemplar av sina kampanjvaror på hyllorna, med det påstådda syftet att locka kunderna till butiken. Förmodligen baserar Fri Köpenskap sina slutsatser på anonyma utsagor utan att framlägga ytterligare dokumentation för påståendena, och det är mycket olyckligt, säger Bent Holm, vd för Netto i Sverige.

Netto har redan anmälts fem gånger i år för vad man kallar otillbörligt lockerbjudande – de är ensamma om att anmälas i Sverige.

Lagen säger att företag inom rimliga ramar måste kunna anta att de kan leverera en utannonserad vara under hela tiden som annonsen angivit. Om de inte kan det ses marknadsföringen som otillbörlig.

Enligt Netto har man försökt få svar från tidningen vilka butiker det skulle kunna handla om för att rätta till enskilda fel, vilket de inte fått. Kedjan menar att det endast säljs 60 procent av den utskickade försäljningsmängden under första veckan som varorna är på annons och att det därför finns gott om kampanjvaror i butikerna.

– Självklart försöker vi inte att lura våra kunder. Vi vet utifrån ett flertal undersökningar, att det största irritationsmomentet för kunder är om de inte kan få tag i varor som det kommer till butiken för att köpa. Ingen retailer i världen har som medveten strategi att svika sina kunder. Inte heller Netto, säger Bent Holm.

Netto avslutar med påpekandet att de vill undvika att enskilda butiker har för mycket varor och uppger att de har en "givande dialog" med Konsumentverket om hur tydliga de ska vara med att berätta vilka varor som finns i begränsat antal.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109