23948sdkhjf

Trångt för bryggerier leder till folköl

En svagare öl kan vara svaret på tuff konkurrens i bryggerivärlden.
Bryggeriboomen tickar fortfarande på och nya bryggerier fortsätter att poppa upp varje år. Men med över 250 bryggerier i landet att slåss med Systembolagets hyllplatser om och ett tämligen krångligt inköpssystem gör att allt fler satsar på folk- och lättöl för att kunna nå ut till vanliga butiker, skriver Svt Nyheter Gävleborg.

– Systembolaget har en begränsad mängd butiker, ungefär 440 i Sverige. Dagligvaruhandeln ligger på någonstans mellan 4 000 och 5 000 butiker. Så om man får in sin folk- och lättöl på några av de större kedjorna har man större chans att överleva på sitt bryggeri, säger Cecilia Gierta, vd för Sveriges Bryggerier, till Svt Nyheter Gävleborg.

Och intresset för alkoholsvagare öl har redan visat sig. I Stockholm har renodlade folkölsbutikerna Bottle Shop och Folkölsbutiken vuxit fram sedan i somras och blivit populära i samma takt som etablerade bryggerier erbjuder fler och bättre smaker i utbudet. Folkölsbutiken, som ägs av bland andra Johan Ekfeldt, grundaren till kafferosteriet Johan & Nyström, satsar till och med på att expandera i Göteborg och letar just nu efter lokal för att starta i början av 2017, skriver Beer News.

Att de tidigare förbisedda dryckerna får ett uppsving kan bryggeriet Wermlands Brygghus bekräfta – de säger att deras lättöl är den produkt som säljer överlägset mest i sortimentet. Men även om folk- och lättöl kan vara vägen fram mot överlevnad ser Sveriges Bryggerier att konkurrensen kan komma att bli lite väl hård att ta sig an på egen hand för landets många mikrobryggerier.

– Vi kommer nog att se en del uppköp i framtiden och där mindre går ihop för att kunna överleva, säger Cecilia Gierta till Svt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.097