23948sdkhjf

Yogiboost vann namntvist mot Arla

Mejerijätten stämde Yogiboost för intrång på varumärket Yoggi – fick avslag.
I maj 2014 stämde Arla Malmöföretaget Yogiboost, som säljer fryst yoghurt, för intrång på Arla-varumärket Yoggi. I slutet av 2015 bedömde tingsrätten att det fanns en viss risk för att produkterna skulle förväxlas, men att den inte var tillräckligt stor då Yogiboosts produkt är mer av glasstypen. Då fick Arla betala Yogiboosts rättegångskostnader på cirka 720 000 kronor.

Läs också: Arla krävs på 720 000 efter förlorad yoghurtstrid

Domen överklagades av Arla och frågan gick till Patent- och marknadsöverdomstolen. Även här fick stämningen avslag, efter att domstolen bedömde att det inte fanns tillräcklig risk för att man skulle förväxla varorna. Domstolen bestämde även att domen inte får överklagas.

– Vi har hela tiden varit övertygade om att domstolen skulle fatta ett beslut till vår fördel. Nu kan vi sätta full fart i vår expansion i Sverige och vi håller just nu även på att öppna upp ett större antal glasscaféer i Kina, säger Ludvik Georgsson, ordförande för Yogiboost, i ett pressmeddelande.

Arla Foods presschef, Daniel Emilsson, säger till Dagens Media att Arla självklart kommer att följa domslutet, men att det är tråkigt att domstolen inte gick deras linje. Han tillägger att Arla anser att Yogiboost drar nytta av varumärket Yoggi, som Arla byggt upp i över 40 år.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094