23948sdkhjf

Fazer varslar 110 anställda

Anrika Lövångerbageriet förväntas läggas ner – viss produktion kan flyttas till Umeå.
Fazer Bageri meddelade under tisdagen att man varslar 110 anställda – 50 stycken inom hela företaget och 60 stycken på Lövångerbageriet, som planeras att läggas ner. Det hela är en del av en besparingsplan där målet är att minska kostnaderna med cirka 50 miljoner kronor.

Beskedet om att Lövångerbageriet står inför en möjlig nedläggning kom som en chock för de anställda, skriver Norran. Inför presentationen från Jörgen Sköld, supply chain director för Fazer Bageri, var det flera som trodde på ett mindre varsel – istället blev det tal om att flytta delar av verksamheten till Fazers bageri i Umeå, som står inför en modernisering. Förhandlingarna med facket inleds i nästa vecka.

– Det här är mycket tragiskt och ett slag för hela bygden. I de förhandlingar som nu kommer ska vi visa på att det här är ett felaktigt beslut, säger Thomas Walther, ordförande för Livs fackklubb på Lövångers bageri, till Norran.

Enligt Jörgen Sköld handlar det om att bageriet haft en volymminskning under flera år, vilket man inte har kunnat vända. Lövånger bageri grundades 1968 och såldes till Fazer 2002. Efter att man satsat stora summor på ökad produktionskapacitet fusionerade man Lövångerbröd med Fazer Bageri 2006. Företaget är Lövångers näst största arbetsgivare och är framförallt känt för sitt tunnbröd.

Enligt Fazer Bageri, som även har bagerier i Umeå, Eskilstuna, Lidköping samt Lund, vill man koncentrera verksamheten. Ur ett geografiskt och ekonomiskt perspektiv är inte verksamheten optimal, och man vill skapa förutsättningar för att baka på ett mer effektivt och lönsamt sätt, meddelar man i ett pressmeddelande.

Förutom de cirka 60 tjänster påverkas även 50 tjänster inom marknad, försäljning och produktion inom hela företaget. Anledningen till besparingarna är en minskad volym på den svenska brödmarknaden överlag under en längre tid. Man har sett en mindre uppgång de två senaste åren, men enligt Fazer har man inte lyckats hänga på tåget i samma fart.

– Det är tuffa besked vi idag behöver ge våra medarbetare och vi har stor förståelse för den oro det skapar. Vårt mål är att skapa ett starkt bageriföretag som kan utvecklas och växa, och då är det nödvändigt att vi vidtar åtgärder för att anpassa oss efter dagens brödmarknad och skapa rätt förutsättningar för framtiden. Men viktigast just nu är att vi stöttar våra medarbetare, säger Anette Rosengren, Fazer Bageris vd i Sverige.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095