23948sdkhjf

Cloettas nyförvärv avslutade året svagt

Candykings volymer minskade med nästan en fjärdedel – omsättningen likaså.
Candykings, som Cloetta i förra veckan meddelade att man köper för 325 miljoner kronor, avslutade 2016 med kraftigt minskade volymer.

I bokslutskommunikén redovisar företaget att man under fjärde kvartalet minskade volymerna med 24,5 procent jämfört med samma period 2015 – från 8 831 ton till 6 670 ton. Till följd minskade omsättningen med knappt 23 procent, från 397 miljoner kronor till 306 miljoner.

Nettoresultatet hamnade under kvartalet på minus 124,4 miljoner kronor, vilket är en förbättring jämfört med minus 297 miljoner under fjärde kvartalet 2015.

Enligt Candyking förklaras minskningarna i volym och försäljning med att man förlorat kundkontrakt i både Norge och Sverige samt att man genomfört färre kampanjer än tidigare under högtryckshelgen Halloween i slutet av oktober. Räknat på hela 2016 ser Candyking en minskning i volymerna med 16 procent.

På svenska marknaden prioriterar man nu att säkra volymerna, och beräknar att nya samt förlängda avtal med flera Ica-kluster kommer att börja få effekt under andra kvartalet i år.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063