I Stora Ensos senaste trendrapport för förpackningar, Viewpoint, identifierar företaget utmaningar och möjligheter för varumärkesägare och handlare inom frukt och grönt.
I rapporten konstateras att hållbara fiberbaserade förpackningar kan öka vinstmarginalen och samtidigt minska matsvinnet.
Det stora matsvinnet i världen är något som kommer högt upp på agendan när dagens unga tillfrågas om vad som är de viktigaste samhällsutmaningarna att komma till rätta med.
I rapporten konstateras att så mycket som 45 procent av all frukt och grönsaker som produceras i världen aldrig når fram till våra matbord.
Frukt och grönt är dessutom en av de produktkategorier som har det högsta svinnet i handeln.
– En av framgångsfaktorerna för att komma till rätta med matsvinnet är att utveckla förpackningar som förlänger produkternas livslängd i butikshyllorna, säger Björn Thunström, SVP Marketing and Innovation, division Packaging Solutions, Stora Enso.
I rapporten presenteras forskningsresultat från universitetet i Bologna som visar att hållbara fiberbaserade förpackningar kan öka livslängden för frukt och grönt i butikshyllorna med upp till tre dagar jämfört med returbackar av plast.
Förutom oro för matsvinn konstateras det i rapporten att trenden för en hälsosam och hållbar livsstil håller i sig. Stora Enso skriver i rapporten att produkterna inom frukt och grönt passar väl in i ett sådant livsmönster.
– Vår förhoppning med denna Viewpoint är att öka medvetenheten hos varumärkesägare och detaljister om vikten av att satsa på mer innovativa och klimatsmarta förpackningar för frukt och grönt. Detta kommer att leda till att de kan öka sin vinstmarginal, samtidigt som det bidrar till att minska matsvinnet i världen, säger Björn Thunström.