23948sdkhjf

Punkigt bryggeri tar in investmentmiljarder

Amerikanskt investmentbolag köper 22 procent av det skotska snabbväxande bryggeriet.
Det skotska bryggeriet Brewdog har gjort en kometresa sedan grundandet i ett garage för tio år sedan. Med karaktäristiska öl, annorlunda marknadsföring och en snabb expansion av egna barer världen över har man fått både en punkig stämpel och trogna fans.

Det syns inte minst genom de fyra crowdfunding-kampanjer man genomfört, genom vilka omkring 50 000 investerare som bryggeriet kallar "equity punks" har kunnat köpa in sig i företaget.

Under de senaste åren har man gjort flertalet stora satsningar, som inkluderar byggnationen av ett första bryggeri i USA, tillsammans med ett ölhotell.

Nu gör bryggeriets två grundare en miljardaffär när man tar in cirka 2,4 miljarder kronor från amerikanska investmentföretaget TSG Consumer Partners i utbyte mot 22 procent av företaget, skriver The Guardian. Ungefär hälften av summan går till företaget, medan resten köps upp av nuvarande investerare.

Det kan betyda klirr i kassan för de som köpte in sig tidigt – enligt en av grundarna kan de som investerade 2010 få en återkastning motsvarande 2 800 procent.

– Vi växer megafort för tillfället. Vi har brutit rekordet för flest år i rad på Sunday Times lista Fast track 100 och vi förutspår att vår tillväxt kommer vara ännu snabbare under 2017. Den här affären tillåter oss att ta företaget, och vår gemenskapskrets investeringar i Brewdog, till nästa nivå, säger James Watt, medgrundare av Brewdog, i ett pressmeddelande.

San Francisco-baserade TSG äger sedan tidigare det amerikanska kultbryggeriet Pabst, mest kända för sitt öl Pabst Blue Ribbon. Köpet innebär att Brewdog i dag värderas till över elva miljarder kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.89