23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Digital mathandel förväntas öka med en tredjedel under året

Livsmedelsförsäljningen på nätet når högsta ökningstakten i reda pengar, spår Svensk digital handel i ny rapport.

Under förra året ökade försäljningen med 30 procent jämfört med 2015 – under 2017 förväntas den öka lika mycket procentuellt, skriver Svensk digital handel i nya rapporten Digital mathandel 2017.

En ökning i den skalan skulle innebära den högsta ökningstakten mätt i kronor: 1,7 miljarder. I och med en sådan ökning skulle den totala omsättningen nå 7,2 miljarder kronor vid årets slut och motsvara 2,4 procent av all livsmedelsförsäljning.

– Den starka tillväxten grundar sig i att i stort sett samtliga stora aktörer satsar kraftigt på marknadsföring, utökar sina upptagningsområden och fortsätter investera för att öka sin kapacitet. Detta sker samtidigt som en allt större andel av svenskarna e-handlar livsmedel och dessutom blir allt mer lojala med den digitala mathandeln, säger Jonas Ogvall, vd för Svensk digital handel, i ett uttalande.

Samtidigt som webbutikerna ökat har alla de stora kedjorna etablerat sig på marknaden, vilket i sin tur tros leda till både fler digitala köp och pressade priser på hemleveranser.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11