23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Svensk matsvinnsapp ska bli internationell

Efter en kassapåfyllning i mångmiljonklassen förbereder bolaget appen för nya marknader.

Bolaget Karma förbereder sin app för internationell expansion efter att man tagit in minst 30 miljoner i riskkapital. Syftet med appen är att hjälpa restauranger, caféer och livsmedelsbutiker att minska sitt matsvinn genom att låta användare köpa överbliven mat för halva priset.

Investeringarna kommer från riskkapitalbolagen Eventures och Eequity, och ska användas för både en fortsatt produktutveckling samt för att växa både i Sverige och på nya marknader. Var man kommer att expandera är inte klart än, men enligt en kommentar till Di Digital genomför man just nu marknadsundersökningar för att se var kosan styr härnäst.

– Vi är otroligt glada över detta då det ger oss möjligheten att öka tillväxttakten ytterligare, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd och medgrundare av Karma, i en kommentar.

Enligt Karma själva har man sedan lanseringen i november förra året fått in 100 000 registrerade användare till appen. Man har dessutom träffat samarbetsavtal med större aktörer i form av Scandic Hotels, Martin & Servera samt flertalet Ica-butiker.

– Bolaget har visat en imponerande tillväxt sedan november, där man bevisat affärsmodellen och skalbarheten. Vi hoppas att vår erfarenhet från att bygga varumärken online skall hjälpa bolaget att snabbt bli en marknadsledare globalt, säger Felix Erhardt, partner på Eequity, i ett pressmeddelande.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11