Paradiset vill utmana med näthandel

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

Crowdfunding-kampanjen börjar närma sig 20 investerade miljoner – något som gör att kedjan att avslöja planer på egen näthandel.

Med exakt en vecka kvar på Paradisets crowdfunding-kampanj, där man vill ta in investeringar på totalt 24 miljoner kronor, har kedjan nått cirka 16 miljoner kronor hittills. Målet är enligt Paradiset att kunna öka tillväxten och lansera fler produkter.

Läs också: Paradiset letar investerare bland kunderna

I samband med att deadline närmar sig det avslöjar Paradiset ett slags mål längs vägen – om investeringarna närmar sig 20 miljoner kronor kommer man att öppna en egen näthandel under nästa år, skriver man på sin Facebook-sida.

Enligt kommentarer till Dagens industri från Johannes Cullberg, vd och grundare för Paradiset, är just 20 miljoner kronor en bra grund för att kunna öppna näthandel, som planeras att stegvis rullas ut i hela landet.

– Näthandel var en del av planen ända från början. Men sedan valde jag att lägga den delen lite åt sidan. Några kloka personer sade till mig att ta en sak i taget, säger Johannes Cullberg till Di.

Anledningen till varför man vill starta näthandel beror på att man ser att en fysisk expansion skulle ta för lång tid, samtidigt som man kan ta in större volymer av varorna. Enligt Johannes Cullberg är Apotea, som säljer apoteksvaror på nätet, en förebild eftersom de bara säljer varor med lång hållbarhet – något som skulle kunna innebära att man vid en start av näthandel väljer att inte sälja färskvaror.

Läs också: Paradiset nådde miljonmål efter nio timmar

Vidare förklarar Johannes Cullberg att man nu undersöker bland annat vilket utbud och vilka leverantörer som kan vara aktuella, samtidigt som man poängterar att man inte kommer satsa på leveranser samma dag.
Mer om: näthandel | Paradiset


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny nationell arena för innovation inom livsmedel får miljoner

Mattjänster i dust efter KKV-anmälan

Karma satsar på Storbritannien

Matsvinnsappen rekryterar ansvarig för expansionen – första uppdraget blir etablering av tjänsten i London, med planerad lansering i början av nästa år.

Han är ny vd för Bring Frigo

Icas näthandel över en miljard – startar darkstore

Starköl kan komma att säljas på finska gårdar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Global återkallelse av barnmat efter salmonellautbrott

"Missbruk av ordet kött"

Branschorganisation kritiserar nya danska vegan-köttfärsen som snart lanseras brett i landet.

Finländsk snabbmatskedja riktar sig mot Sverige

Med nytt koncept vill Kotipizza expandera mot nya marknader – däribland Sverige.

Hallon återkallas efter risk för kräksjuka

Tillfälligt ålfiskestopp efter ministermöte

Umida rekryterar chef för sälj och marknadsföring

Fiskfrakt i fukttålig träförpackning

Coop dumpar 120 ton socker

Polarbrödsgruppen en av investerarna i Peckas

McDonald's och Anamma i långsiktigt samarbete

Första steget är den gemensamt utvecklade burgaren McVegan, som kommer lanseras i både Sverige och Finland senare i år.

Priset på smör ökar – kaffet billigare

Åbro ska mikrobrygga åt restauranggäster

Coop i nytt köttsamarbete

Danskt köttsubstitut får storlansering

Orkla-ägda Naturlis veganska köttfärs, som likt amerikanska föregångare ska smaka som kött, lanseras i alla Dansk supermarkeds 600 butiker. "En världssensation", menar en dansk vegetarisk förening.

Johan och Nyström satsar i Göteborg

Rosteriet går från noll till tre kaféer i staden – och satsar även på kontorsförsäljning i området.

Fortsatt stark efterfrågan på vegetariskt alternativ

Stormejerierna tror att hög efterfrågan kan mötas

Arla, Skånemejerier och Norrmejerier ser att handelns efterfrågan på smör och grädde kan mötas, men med vissa kompromisser.

Bucht om exportsatsningen: Största någonsin

Under nästa år sjösätter regeringen flera satsningar för att öka livsmedelsexporten. Enligt landsbygdsminister Sven-Erik Bucht vill man höja ambitionen rejält.

Midsona-chef lämnar – nu presenteras ersättaren

Icas försäljningstrend fortsätter

Livsmedelsverket ratar GMO-märkning

Allt fler vill ha ett grönt julbord

Grossist hade stor mängd utgångna varor vid kontroll

Svenska matproducenter steppar upp

Näthandeln med mat ökar 30 procent

Orkla köper producent av frysta grönsaker

Irländska storförvärvet lyfte Scandi Standard

Bransch-vd prisvinnare på ekomäsa

Gastrofy byter namn

"Mathjälte" gör ost av världsklass

Se alla Företagens egna nyheter

God Jul & Gott Nytt År!

Mjukvarubaserade Connected Services driver på digitaliseringen

Osynligt bläck märker Absolut flaskorna

BITOs nya självgående transportfordon

God Jul & Gott Nytt År önskar ebm-papst

IMA dairy food HASSIA

AF Packaging Solutions

Vårens kurser 2018

IMA dairy food GASTI

IMA dairy food HAMBA

Vårt team i Slovenien utökas med servicetekniker

Ny video om förpackningar för livsmedel

Med ready2_spray lackerar roboten själv

IMA dairy food BENHIL

IMA dairy food ERCA

Nytt nummer av Unboxed

SMART Pooling finalist till årets hållbara IT-projekt

Vårt team i Tyskland utökas med servicetekniker

Har du problem med din Schleicher PLC?

Fräsch ny förpackning för lagrad ost är en klar succé

Nytt nummer av Materialhanteraren ute!

Julen står för dörren - har du hittat mandeln i din gröt?

Dacapo förbereder för fortsatt framtida tillväxt

10% rabatt på läckagetestare

Julhälsning från Carlsson & Möller AB

Sänd till en kollega

0.196