Sia Glass och Oatly går skilda vägar

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Båda företagen vill fortsatt växa – väljer att avsluta samarbetet efter 16 år. Sia Glass vd: Vi beslutade tillsammans att det är bättre att vi delar på oss.

Sia glass och Oatly avslutar sitt samarbete, som först startade 2001.

Avslutandet av samarbetet, som inneburit att Sia tillverkat vegetabiliska frusna havredesserter (jämförbara med glass) åt Oatly, är ett gemensamt beslut, säger Rolf Frid, vd för Sia Glass, till Food Supply.

– Vi växer med ungefär en procents marknadsandel om året, och har gjort det i 17 år i rad. Vi står nu i en balansgång om vi behöver bygga till fabriken eller inte. Och med deras önskemål om en stark tillväxt och vår produktionsbegränsning så beslutade vi tillsammans att det är bättre att vi delar på oss än att vi ska börja fundera på vilka produkter som ska prioriteras i vilket läge, säger Rolf Frid, och förtydligar:

– Vi har båda två en ambition som är lika stark och som egentligen inte går att förena.

Även skött försäljning
I och med samarbetet har Sia Glass säljkår även skött försäljningen av Oatly-produkterna i den svenska dagligvaruhandeln, medan Oatly haft eget ansvar för försäljningen i exportländer.

Läs också: Oatly dubbel pristagare i reklamtävlingen

Det innebär att Sia Glass både har haft kunderna i Sverige – och Oatly själva som kunder för produkten – eftersom man köpt havrebasen och sedan sålt tillbaka produkterna.

Samarbetet tog sin början i Oatlys havredryck, när Sia glass ägare Per Stenström, som enligt vd Rolf Frid alltid är intresserad av nyheter inom livsmedelsbranschen, funderade på om man också kunde göra glass på den.

– Vi var med initialt och testade ut hur man skulle kunna göra en havreprodukt som är fryst och kan jämföras med glass, och på den vägen var det. Sen har det växt, sakta och successivt, med deras utveckling, säger Rolf Frid.

Läs också: Glassbolag och bryggerier rekordnjuter i majvärmen

Rolf Frid beskriver Sia Glass som drivande i produktutvecklingen i början av samarbetet, där man försökte implementera glasstanken till frusen havredessert.

– Sen har de efterhand växt kunskapsmässigt i sin organisation och på senare år är det mer de som har drivit produktutvecklingen genom sin kunskap om vad man kan göra med havreprodukten. Så de har ju kommit ikapp och förbi oss vad gäller kunskapen att göra havremjölksprodukter.

Motsvarar 5 procent i totala produktionen
Räknat i produktion under senaste året handlar det om ungefär 1 miljon liter av Oatlys produkter, vilket utgör ungefär 5 procent av Sia Glass totala produktion i dagsläget.

För Sia Glass innebär det att man fyller den kvoten med egna produkter, och dessutom kan man skjuta fram en utökning av anläggningen en period.

– Vi får möjlighet att expandera ytterligare med vårt varumärke i vår nuvarande fabrik, så vi kan skjuta på vår tillbyggnad kanske ett år eller två. Vilket ju i konsolideringssynpunkt gör jättemycket.

Då ser ni själva en kommande produktionsökning?

– Ja, vi har haft den ambitionsnivån att vi ska ta oss en bit till när det gäller marknadsandelar. Vi ser inte att vi bromsar just nu, utan vi fortsätter växa även om marknaden just nu är lite kärv. Under 2017 har glassmarknaden sjunkit lite grann, medan vi stått stilla. Men genom att stå stilla växer vi ju marknadsandelsmässigt, säger Rolf Frid, och lägger till att man räknar med att öka tillväxten under 2018.

Övergångsperiod nästa steg
Från och med 12 mars nästa år kommer Oatly att ta över ansvaret för sitt sortiment av frusna havredesserter.

Fram tills dess kommer produktionen ligga i en övergångsfas – Sia Glass har nu gjort en kunskapsöverföring till Oatly för att de lätt ska kunna ta vidare produktionen till ett nytt ställe.

Läs en uppföljande intervju med Oatlys kommunikationsdirektör Cecilia Sjöholm här.
Mer om: Oatly | SIA Glass


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Vd-byte hos Reitan convenience

Arla UK-chef till dansk dagligvaruhandel

Tomas Pietrangeli byter brittisk chefspost mot toppuppdraget hos Dagrofa.

42 sätt att minska matsvinnet

Ny svensk handlingsplan går under namnet "Fler gör mer" – ska halvera matsvinnet fram till 2030.

Unilever tar stark ställning mot fejkföljare

Livsmedelsjätten bryter med alla influencers som köpt följare – vill främja transparens i annonseringen.

Färskpotatis – en förlustaffär

En riklig tillgång ger så lågt kilopris att odlare går back.

Rootfruit till Island via Danmark

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Bryggeriet gör öl-debut med nygammalt märke

Vasa bryggeri tar till en början hjälp av mer etablerade ölbryggare när Sundsvalls öl gör comeback.

Vegangodis-företaget i två nya avtal

Svenska Ec-go gör utlandsdebut hos Nordisk films danska biografer. Samtidigt äntrar man Bergendahls butiker med City gott-konceptet.

Nya riktlinjer för alkoholreklam

Fyra nya till Organic Sweden

25 producenter prisade för "bästa landskapsmat"

2

Findus återkallar persilja – "Kan vara hälsorisk"

Klart för Göteborgs kex Riga-flytt

Efter förvarningen i januari kommer slutbeskedet – då flyttas den traditionsrika kextillverkningen till Lettland.

Fontana vann nyinstiftat pris

Norrmejerier: Brist på Västerbottensost

Axfood och Lidl naggar på Coop

Kopparbergs startar större produktion i Storbritannien

Brexit en av anledningarna till bryggeriets nya satsning.

Livsmedelsverket ryter ifrån i sillfråga

"Grundlöst larmande i media", kommenterar myndigheten angående uppgifter om bristande ursprungsmärkning för svenska sillburkar.

Di Luca kungligt prisad

Zeta-grundaren om näringslivsmedaljen: "Lite av kronan på mitt livsverk"

Beuc sätter europeiska etikett-trick i rampljuset

Europeiska konsumentorganisationen Beuc:s medlemmar rapporterar om tre vanliga trick som tillverkare använder sig av vid märkning av produkter. Nu uppmanar man till hårdare regler.

På nytt jobb
Hon ska hålla i hållbarheten

Svensk Dagligvaruhandel rekryterar före detta chef från Lidl.

Investering ska ge nytt liv åt spillbröd

Blekinge-bageriet brottades med tonvis av överblivet bröd – genom miljoninvestering ska det nu bli till ny produkt.

Destilleriet får tillstånd för att dubbla

Max lanserar klimatpositiva burgare

Två graders skillnad – nu förstörs kött för miljoner

Grillkedja förlänger med Menigo

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Triumf glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande för Fiskbranschen

Dansk Supermarked byter namn

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Första färskpotatisen är här

Nu tar hon plats hos Lantmännen

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

Seminarie i Norge

NOVOnox Hygienic

AF Packaging Solutions

Plockstationer & Lean Ställage TRILOGIQ

En fin sked i locket är inte en stad i Ryssland

Snabba leveranser, fri retur och hög service

Är era livsmedel säkra för de allra minsta?

Enkel styrning av skyddsgrindssystemet PSENslock

Nomo visar upp smarta lösningar för gruvindustrin

Ny broschyr

Effektivare packning utan luft

IMA dairy food HAMBA

IMA dairy food BENHIL

Ny säljare i vårt tyska bolag Lagafors GmbH

Säkerhetsbrytaren PSENmag i rostfritt stål – hög säkerhet och maximal tålighet för extrema förhållan

ebm-papst fläktvägg löste problem med Media Markts luftkonditionering i Berlin

Tara Pac

Spårbarhet under rengöringen bidrar till säkrare mat och bättre lönsamhet

IMA dairy food ERCA

Hyllsystem R3000 - en lösning för alla behov 

Lokala experter, världens bästa automation

BITO lanserar miljövänlig lagerlåda av solroskomposit

Förpackningen i centrum

Ekologiska vegetabiliska Proteiner

Kvalitet OnLine Storträff 2018

Sänd till en kollega

0.231