23948sdkhjf

Framåtlutad i trendvinden

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Intervju med Sydgrönts nya vd om trenderna som påverkar branschen – "Min roll handlar väldigt mycket om framtiden".

När Sydgrönt i oktober tillsatte en ny vd föll valet på en person med lång erfarenhet från livsmedelsbranschen. Sara Berger har 14 år av ledande uppdrag bakom sig, i företag som Reitan Servicehandel, Unilever samt dåvarande Leaf.

De senaste nio åren har hon arbetat inom Findus, bland annat som chef för affärsområdet Foodservice och som del av ledningsgruppen.

Samtidigt som det är en rutinerad ledare som kommer in är det en rekrytering för framtiden – något som blir särskilt tydligt när vi pratar med Sara Berger om de många trender som råder inom branschen.

Framförallt ser hon själv att det handlar om en stadigt växande efterfrågan på grönsaker.

– Den stora drivkraften bakom det är fortfarande hälsa. Men även en ökad andel vegetarianer, samtidigt som grönsaker tar en större plats på tallriken. Det är en spännande utveckling, men också en ny framtid där konsumenten efterfrågar nya saker. Det är där jag tror att jag bidrar mest: med nytänk i kombination med lång erfarenhet, säger hon till Food Supply, några veckor efter sitt tillträde som vd.

Främja svensk odling
För producentorganisationen Sydgrönt, som ägs av drygt 70 odlare som odlar under samma flagg, handlar det också om en hel del andra uppgifter – utöver att se till att produkterna når marknaden räknar Sara Berger upp några av de viktigaste punkterna:

– Till exempel certifiering av odling, att jobba med ett systematiskt hållbarhetsarbete, och såklart att jobba för att främja svensk odling.

Och just det sista är hon van vid, tack vare hennes långa erfarenhet från arbete nära svenska råvaror.

– Jag har alltid jobbat med snabbrörliga konsumentvaror, både inom retail och foodservice. Jag är ganska van får jag säga, i synnerhet efter mina nio år på Findus, att jobba med just odling och producerande verksamhet. Mycket av den resan tar jag med mig hit.

När det kommer till de egna förväntningarna på den nya rollen säger hon att hon har svårt att tänka sig ett roligare uppdrag, särskilt när det också handlar om en produkt där efterfrågan är på stark uppgång.

– Jag tycker själv att jag har fått det roligaste uppdraget, för jag brinner mycket för att jobba med grönt och grönsaker. Vad gäller förväntningar på framtiden och min roll hoppas jag att jag ska kunna jobba med organisationen kring konsumenterbjudandet och konsumenttänket. Att hålla jämna steg med den snabba utvecklingen som vi kommer att se i branschen, och att faktiskt ligga nära och leda den, säger Sara Berger.

Bekväm framtid
En nyligen publicerad rapport från SLU, där Sydgrönt även medverkade och gav sina insikter, går in på just det temat.

Genom intervjuer med inköpare, grossistföretag och producentorganisationer har man i rapporten samlat tankar kring hur framtidens grönsaksdiskar kan komma att se ut.

Framförallt ser man att konsumenterna vill ha mer variation, bekvämlighet (till exempel färdigstrimlade grönsaker i mindre förpackningar), svenskt och ekologiskt bland grönsakerna.

Läs också: Sydgrönt etablerar sig hos Foodhills

För Sydgrönt, som sedan tidigare har etablerat bekvämlighetskonceptet Vegibar – ett sortiment med förädlade grönsaker redo för användning – handlar det om att hitta rätt lösningar.

– Framförallt vill jag säga att grunderbjudandet fortfarande är det stora, men bekvämlighetsprodukter växer hela tiden. Det kan se olika ut – till exempel en Vegibar, men också tvättad potatis som är en form av bekvämlighet. Man jobbar hela tiden med att utveckla konsumenterbjudandet. Där tror jag att det med en yngre, mer snabbrörlig målgrupp, handlar om att hitta nästa steg av bekväma produkter.

Fortsatt förädling
Därutöver finns det även möjligheter att förädla till helt andra produkter, till exempel som en del av vegetariska livsmedel.

– Det är en uppenbar potential. Nu är var femte person under 30 år vegetarian, så grönsaker får en mer central plats på tallriken. Det är självklart något som kommer gynna grönsaker, och det tror jag också kommer påverka vilken typ av grönsaker som kommer att öka för framtiden. Men också convenience-formatet – vilka olika skärningar man erbjuder, hur man kan jobba med grönsaken och hur man kan förädla den vidare.

Om man tittar på andra egenskaper, som till exempel ekologiskt och svenskt – enligt min uppfattning var ekologiskt den rådande trenden ett ganska bra tag, men att svenskproducerat nu har tagit överhanden. Hur ser du på det?

– Det är precis som du säger. Det finns fortsatt ett jättestort konsumentintresse för ekologiskt, men jag skulle säga att de stora ökningarna på ekologiska grönsaker låg mellan 2013-2015 ungefär. Då växte kategorin med 30-50 procent. Det har mattats av lite under 2016, vilket är den senaste statistiken vi har från SCB. Men den växer fortsatt, så nu är ekologiska grönsaker 12 procent av hela grönsakskategorin.

Sydgrönts ekologiska andel ligger lite högre än det – cirka 13-14 procent av den "odlade portföljen" som Sara Berger kallar det. Samtidigt som man har möjlighet att öka ekoodlingen om det skulle behövas välkomnar man självklart den skiftande trenden mot svenskodlat.

– Svenskt ursprung och lokalt odlat får mycket mer fokus nu, både hos kunden som lyfter fram det och hos konsumenten.

Vad tror du skiftet beror på?

– Jag tror delvis det beror på miljöperspektivet. Att det är intressant med närodlade grönsaker som har fraktats en kort väg till butiken. Det tror jag driver på utvecklingen. Sen har vi en väldigt lång odlingstradition i Sverige, av hög kvalitet. Det gör ju också att efterfrågan på svenskt är stark.

"Hur köper man en kilovara på nätet?"
Utveckling och efterfrågan i butikens grönsaksdisk är en av utmaningarna, men det finns också något annat att förhålla sig till – e-handel.

Det blir en extra utmaning för en grönsaksleverantör, då konsumenten gärna själv vill välja vilken gurka eller tomat som går ner i varukorgen.

– Jag såg nyligen en rapport om att e-handlen ökade med 20 procent över sommaren, så det känns som att vi är på väg mot en "tipping point" där e-handeln blir stor. Det ställer krav på oss som grönsaksleverantör, eftersom du är van att kunna känna och klämma på dina grönsaker i butik. Kvaliteten blir oerhört viktig i en sådan inköpskanal.

Det finns även andra praktiska utmaningar i kombinationen grönsaker och e-handel menar Sara Berger, och ställer en fråga som exempel: "Hur köper du en kilovara på nätet?".

– Det är jätteviktigt att hämta in kunskap i hur konsumenten tänker i inköpstillfället. Men för en viss typ av konsument, som är uppvuxen med e-handel, är kanske steget att köpa frukt och grönt via nätet inte lika stort.

Aspekter som dessa gör att Sara Berger, trots det nära arbetet med en uråldrig syssla, säger att hennes roll "handlar väldigt mycket om framtiden". Och då har vi inte ens gått in på vad klimatförändringar innebär för en så pass väderberoende bransch, där det senaste året bjudit på en rad svåra utmaningar.

Men oavsett hur framtiden ser ut har vd:n inställningen klar för sig.

– Det händer så mycket just nu som jag tror kommer påverka branschen mycket, därför tror jag det är viktigt att gå in i det framåtlutad.
Mer om: Sydgrönt
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Från kaffe till underkläder

Hon blir ny marknadsdirektör för modebolaget.

På nytt jobb
Paulig med ny styrelseordförande

Cloetta starkare än väntat

På nytt jobb
Hon ska styra Arlas kommunikation

Oumph lanseras hos snabbmatsjätte

På nytt jobb
Europaparlamentariker går till MSC

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Lidl köpte årets första färskpotatis

Flera företag utsatta för utpressning

Bergendahls nya grossist kan dubbla omsättningen

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Ägnat ett år åt osötad ketchup

Felix osötade ketchup har varit på tapeten tidigare. Produkten kom då inte hela vägen fram.

Fairtrade ökar kraftigt

Convenience fortsätter växa

Kraft Heinz nya vd ska satsa på tynande varumärken

Läskföretaget får böta halv miljon

Svensk mästare i hembryggd öl

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Bättre än väntat för Coca-Cola

Svensk sötpotatis kan komma till handeln

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

Göteborgsmodell mot matsvinn blir Sverigemodell

Keso i ny förpackning

Utvecklingsmarknader lyfte Unilever och Nestle

"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Bättre än väntat för Pepsi

Han får fängelse för hästköttsskandalen

De tävlar om att uppdatera kostråden

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

En tredjedel av den svenska potatisen har försvunnit

Köttföretag får böta efter sågolycka

De slopar burägg i EMV

Slakteri skållade levande kycklingar

Picadeli fortsätter expandera

Atria satsar på Lönneberga – går in i nya kategorier

Priserna stod stilla under mars

Menigo köper ut Arla

Se alla Företagens egna nyheter

Magnetfältståliga positionsgivarsystem

Ny video - SSI Schäfer Flexi Shuttle

Rikstäckande leverans av kylsystem till Gottebiten

Svenska Allen Coding & All-Print i Linköping blir en del av tyska Koenig & Bauer

RPC Superfos fabrik i Randers firar viktig milstolpe

ASi-5 - Nya förutsättningar för riktigt Automation

Klovakuumpumpen Mink MV 0312 B från Busch Vakuumteknik – effektiv och tillförlitlig

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Sänk kostnaderna med Balluffs in-/utgångshubbar och IO-Link teknik!

Varför använda mikrovågsgivare?

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

Innovation inom livsmedelsindustrin!

Reducerad utvecklingstid och ökad produktivitet för maskinbyggare

Hållbara lösningar: RPC Superfos-hink i toppkvalitet med återvunnen plast

USON Matavfallskvarn - Waste Queen

Vad är egentligen en Logimat?

-Hur kan IO-Link öka prestandan i ert nätverk?

Mirit Glas framställer kemiskt härdat glas till industrier

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Norrköping 10-11 april

Försäkra dig om att du inte har några fula fiskar i ditt sortiment

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Lenze har medverkat på Hannover mässan med spännande nyheter

Vässa era interna revisioner - Webinarium 26/4

Webinar Motion Analyzer Online Tool

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Norrköp...

Sänd till en kollega

0.177