Framåtlutad i trendvinden

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Intervju med Sydgrönts nya vd om trenderna som påverkar branschen – "Min roll handlar väldigt mycket om framtiden".

När Sydgrönt i oktober tillsatte en ny vd föll valet på en person med lång erfarenhet från livsmedelsbranschen. Sara Berger har 14 år av ledande uppdrag bakom sig, i företag som Reitan Servicehandel, Unilever samt dåvarande Leaf.

De senaste nio åren har hon arbetat inom Findus, bland annat som chef för affärsområdet Foodservice och som del av ledningsgruppen.

Samtidigt som det är en rutinerad ledare som kommer in är det en rekrytering för framtiden – något som blir särskilt tydligt när vi pratar med Sara Berger om de många trender som råder inom branschen.

Framförallt ser hon själv att det handlar om en stadigt växande efterfrågan på grönsaker.

– Den stora drivkraften bakom det är fortfarande hälsa. Men även en ökad andel vegetarianer, samtidigt som grönsaker tar en större plats på tallriken. Det är en spännande utveckling, men också en ny framtid där konsumenten efterfrågar nya saker. Det är där jag tror att jag bidrar mest: med nytänk i kombination med lång erfarenhet, säger hon till Food Supply, några veckor efter sitt tillträde som vd.

Främja svensk odling
För producentorganisationen Sydgrönt, som ägs av drygt 70 odlare som odlar under samma flagg, handlar det också om en hel del andra uppgifter – utöver att se till att produkterna når marknaden räknar Sara Berger upp några av de viktigaste punkterna:

– Till exempel certifiering av odling, att jobba med ett systematiskt hållbarhetsarbete, och såklart att jobba för att främja svensk odling.

Och just det sista är hon van vid, tack vare hennes långa erfarenhet från arbete nära svenska råvaror.

– Jag har alltid jobbat med snabbrörliga konsumentvaror, både inom retail och foodservice. Jag är ganska van får jag säga, i synnerhet efter mina nio år på Findus, att jobba med just odling och producerande verksamhet. Mycket av den resan tar jag med mig hit.

När det kommer till de egna förväntningarna på den nya rollen säger hon att hon har svårt att tänka sig ett roligare uppdrag, särskilt när det också handlar om en produkt där efterfrågan är på stark uppgång.

– Jag tycker själv att jag har fått det roligaste uppdraget, för jag brinner mycket för att jobba med grönt och grönsaker. Vad gäller förväntningar på framtiden och min roll hoppas jag att jag ska kunna jobba med organisationen kring konsumenterbjudandet och konsumenttänket. Att hålla jämna steg med den snabba utvecklingen som vi kommer att se i branschen, och att faktiskt ligga nära och leda den, säger Sara Berger.

Bekväm framtid
En nyligen publicerad rapport från SLU, där Sydgrönt även medverkade och gav sina insikter, går in på just det temat.

Genom intervjuer med inköpare, grossistföretag och producentorganisationer har man i rapporten samlat tankar kring hur framtidens grönsaksdiskar kan komma att se ut.

Framförallt ser man att konsumenterna vill ha mer variation, bekvämlighet (till exempel färdigstrimlade grönsaker i mindre förpackningar), svenskt och ekologiskt bland grönsakerna.

För Sydgrönt, som sedan tidigare har etablerat bekvämlighetskonceptet Vegibar – ett sortiment med förädlade grönsaker redo för användning – handlar det om att hitta rätt lösningar.

– Framförallt vill jag säga att grunderbjudandet fortfarande är det stora, men bekvämlighetsprodukter växer hela tiden. Det kan se olika ut – till exempel en Vegibar, men också tvättad potatis som är en form av bekvämlighet. Man jobbar hela tiden med att utveckla konsumenterbjudandet. Där tror jag att det med en yngre, mer snabbrörlig målgrupp, handlar om att hitta nästa steg av bekväma produkter.

Fortsatt förädling
Därutöver finns det även möjligheter att förädla till helt andra produkter, till exempel som en del av vegetariska livsmedel.

– Det är en uppenbar potential. Nu är var femte person under 30 år vegetarian, så grönsaker får en mer central plats på tallriken. Det är självklart något som kommer gynna grönsaker, och det tror jag också kommer påverka vilken typ av grönsaker som kommer att öka för framtiden. Men också convenience-formatet – vilka olika skärningar man erbjuder, hur man kan jobba med grönsaken och hur man kan förädla den vidare.

Om man tittar på andra egenskaper, som till exempel ekologiskt och svenskt – enligt min uppfattning var ekologiskt den rådande trenden ett ganska bra tag, men att svenskproducerat nu har tagit överhanden. Hur ser du på det?

– Det är precis som du säger. Det finns fortsatt ett jättestort konsumentintresse för ekologiskt, men jag skulle säga att de stora ökningarna på ekologiska grönsaker låg mellan 2013-2015 ungefär. Då växte kategorin med 30-50 procent. Det har mattats av lite under 2016, vilket är den senaste statistiken vi har från SCB. Men den växer fortsatt, så nu är ekologiska grönsaker 12 procent av hela grönsakskategorin.

Sydgrönts ekologiska andel ligger lite högre än det – cirka 13-14 procent av den "odlade portföljen" som Sara Berger kallar det. Samtidigt som man har möjlighet att öka ekoodlingen om det skulle behövas välkomnar man självklart den skiftande trenden mot svenskodlat.

– Svenskt ursprung och lokalt odlat får mycket mer fokus nu, både hos kunden som lyfter fram det och hos konsumenten.

Vad tror du skiftet beror på?

– Jag tror delvis det beror på miljöperspektivet. Att det är intressant med närodlade grönsaker som har fraktats en kort väg till butiken. Det tror jag driver på utvecklingen. Sen har vi en väldigt lång odlingstradition i Sverige, av hög kvalitet. Det gör ju också att efterfrågan på svenskt är stark.

"Hur köper man en kilovara på nätet?"
Utveckling och efterfrågan i butikens grönsaksdisk är en av utmaningarna, men det finns också något annat att förhålla sig till – e-handel.

Det blir en extra utmaning för en grönsaksleverantör, då konsumenten gärna själv vill välja vilken gurka eller tomat som går ner i varukorgen.

– Jag såg nyligen en rapport om att e-handlen ökade med 20 procent över sommaren, så det känns som att vi är på väg mot en "tipping point" där e-handeln blir stor. Det ställer krav på oss som grönsaksleverantör, eftersom du är van att kunna känna och klämma på dina grönsaker i butik. Kvaliteten blir oerhört viktig i en sådan inköpskanal.

Det finns även andra praktiska utmaningar i kombinationen grönsaker och e-handel menar Sara Berger, och ställer en fråga som exempel: "Hur köper du en kilovara på nätet?".

– Det är jätteviktigt att hämta in kunskap i hur konsumenten tänker i inköpstillfället. Men för en viss typ av konsument, som är uppvuxen med e-handel, är kanske steget att köpa frukt och grönt via nätet inte lika stort.

Aspekter som dessa gör att Sara Berger, trots det nära arbetet med en uråldrig syssla, säger att hennes roll "handlar väldigt mycket om framtiden". Och då har vi inte ens gått in på vad klimatförändringar innebär för en så pass väderberoende bransch, där det senaste året bjudit på en rad svåra utmaningar.

Men oavsett hur framtiden ser ut har vd:n inställningen klar för sig.

– Det händer så mycket just nu som jag tror kommer påverka branschen mycket, därför tror jag det är viktigt att gå in i det framåtlutad.
Mer om: Sydgrönt


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Paradiset bjuder på ny runda

Satsar på crowdfunding – igen.

Tredje ägaren på två år för chipsbolaget

Brittiska Tyrrells får ny ägare – bara ett halvår efter senaste uppköpet.

Lavazza håvar in viktig kund

Lidköpingsföretag kopplas till listeriautbrott

Efter vårens västsvenska utbrott: Prover från företagets enportionsrätter visade samma typ av listeria som hos patienterna.

Ny ordförande för Fiskbranschen

På nytt jobb
Cloettas nya finanschef hämtas från Arla

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tre svenskar till Efsas expertpaneler

Digitala gårdsbutiken byter ägare

Ägaren till webbutiken Glada lådan lämnar verksamheten – som nu flyttar och fortsätter med nya efterträdare.

Gotlands slagteri sätter punkt för hästslakt

Tidigare slakteriägare döms för fusk

Ny Sverigechef på Lidl

Johannes Fieber tar över Lidl i USA.

På nytt jobb
Generationsskifte i Wurstmaster

Nio av tio svenska tomater odlas på klimatsmart sätt

Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning: "Efterfrågan på svenska tomater fortsätter att öka"

Dansk Supermarked byter namn

Svenska senaper tog VM-guld

Kavli-senap i amerikansk stil vann guld – i USA.

De bildar styrelsen i nygamla organisationen

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Så äter svenska ungdomar

En ny nationell matvaneundersökning från Livsmedelsverket visar att ungdomar i Sverige äter för lite frukt och grönt och för mycket rött kött och chark.

Helsanering och återkallelse efter listeriafynd

Bert Karlssons färdigrättsföretag Food Company återkallar en rad produkter efter att listeriabakterier hittats.

1

Jätteräkodlaren tillbaka efter konkursen

Ny ort och nya stora samarbetspartners för jätteräkodlaren Vegafish.

C vill fasa ut engångsplast

Partiet tycker att det "behövs krafttag" mot plasten. Lösningen ligger istället i material som trä.

WHO: Transfetter måste elimineras

Världshälsoorganisationen uppmanar alla länder att lagstifta om transfett inom livsmedelsproduktionen.

Livsmedelskontrollerna ska bli effektivare

Växjö-café hamnar högst

Första färskpotatisen är här

Nu tar hon plats hos Lantmännen

Restaurangerna fortsätter att växa

Starkt kvartal för Bergendahls

Walmart går ihop med brittisk dagligvarujätte

Framgångsrikt år för Lidl

Stor norsk pizzakedja tar in svenskt protein

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Färska kryddor utan krukor

På nytt jobb
Ny direktör för inköp hos Coop

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Arla planerar för växtbaserat

Se alla Företagens egna nyheter

PET-flaskor

IMA dairy food HASSIA

Pilz växer både vad gäller omsättning och antal medarbetare samt nyheter i utbudet

Lätt att hitta rätt drivlösning med ebm-papst moduluppbyggda drivsystem

Trioplast - WE ARE #3

Hela veckan står vi på KIPP Scandinavia AB på Elmia Verktygsmaskiner.

USON Separato® används i Turning Torso och Bo 01 i Malmö - sedan år 2001

Att modernisera ventilationsaggregat ska vara lika enkelt som att byta till LED-lampor

IMA dairy food GASTI

Tara Pac

Lagafors bidrar till kvaliteten i Espresso House eget bageri

Image Control Systems går samman med Ivisys

Är ert varumärke säkrat?

KIPP har nu ökat sitt sortiment med 10 000 rostfria artiklar!

Välkommen att besöka oss på Elmia Verktygsmaskiner 15-18 maj

Honung – ett av de mest fuskdrabbade livsmedlen

AF Packaging Solutions

Vår servicetekniker Ingvar Johansson tackar för sig...

Vi ses på Elmia!

Djupfilter (Ultra-Depth & Ultra-Wound)

Cerealier - Naturliga ingredienser för smak och färg

Sammankopplat med Revolution Pi och Pilz för framtidens automation

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Världens första PLC-styrning för säkerhet och automation med skyddsklass IP...

USON WasteQueen 2002S i SmartCity Sweden Show Room

Sänd till en kollega

0.286