23948sdkhjf

Framåtlutad i trendvinden

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Intervju med Sydgrönts nya vd om trenderna som påverkar branschen – "Min roll handlar väldigt mycket om framtiden".

När Sydgrönt i oktober tillsatte en ny vd föll valet på en person med lång erfarenhet från livsmedelsbranschen. Sara Berger har 14 år av ledande uppdrag bakom sig, i företag som Reitan Servicehandel, Unilever samt dåvarande Leaf.

De senaste nio åren har hon arbetat inom Findus, bland annat som chef för affärsområdet Foodservice och som del av ledningsgruppen.

Samtidigt som det är en rutinerad ledare som kommer in är det en rekrytering för framtiden – något som blir särskilt tydligt när vi pratar med Sara Berger om de många trender som råder inom branschen.

Framförallt ser hon själv att det handlar om en stadigt växande efterfrågan på grönsaker.

– Den stora drivkraften bakom det är fortfarande hälsa. Men även en ökad andel vegetarianer, samtidigt som grönsaker tar en större plats på tallriken. Det är en spännande utveckling, men också en ny framtid där konsumenten efterfrågar nya saker. Det är där jag tror att jag bidrar mest: med nytänk i kombination med lång erfarenhet, säger hon till Food Supply, några veckor efter sitt tillträde som vd.

Främja svensk odling
För producentorganisationen Sydgrönt, som ägs av drygt 70 odlare som odlar under samma flagg, handlar det också om en hel del andra uppgifter – utöver att se till att produkterna når marknaden räknar Sara Berger upp några av de viktigaste punkterna:

– Till exempel certifiering av odling, att jobba med ett systematiskt hållbarhetsarbete, och såklart att jobba för att främja svensk odling.

Och just det sista är hon van vid, tack vare hennes långa erfarenhet från arbete nära svenska råvaror.

– Jag har alltid jobbat med snabbrörliga konsumentvaror, både inom retail och foodservice. Jag är ganska van får jag säga, i synnerhet efter mina nio år på Findus, att jobba med just odling och producerande verksamhet. Mycket av den resan tar jag med mig hit.

När det kommer till de egna förväntningarna på den nya rollen säger hon att hon har svårt att tänka sig ett roligare uppdrag, särskilt när det också handlar om en produkt där efterfrågan är på stark uppgång.

– Jag tycker själv att jag har fått det roligaste uppdraget, för jag brinner mycket för att jobba med grönt och grönsaker. Vad gäller förväntningar på framtiden och min roll hoppas jag att jag ska kunna jobba med organisationen kring konsumenterbjudandet och konsumenttänket. Att hålla jämna steg med den snabba utvecklingen som vi kommer att se i branschen, och att faktiskt ligga nära och leda den, säger Sara Berger.

Bekväm framtid
En nyligen publicerad rapport från SLU, där Sydgrönt även medverkade och gav sina insikter, går in på just det temat.

Genom intervjuer med inköpare, grossistföretag och producentorganisationer har man i rapporten samlat tankar kring hur framtidens grönsaksdiskar kan komma att se ut.

Framförallt ser man att konsumenterna vill ha mer variation, bekvämlighet (till exempel färdigstrimlade grönsaker i mindre förpackningar), svenskt och ekologiskt bland grönsakerna.

Läs också: Sydgrönt etablerar sig hos Foodhills

För Sydgrönt, som sedan tidigare har etablerat bekvämlighetskonceptet Vegibar – ett sortiment med förädlade grönsaker redo för användning – handlar det om att hitta rätt lösningar.

– Framförallt vill jag säga att grunderbjudandet fortfarande är det stora, men bekvämlighetsprodukter växer hela tiden. Det kan se olika ut – till exempel en Vegibar, men också tvättad potatis som är en form av bekvämlighet. Man jobbar hela tiden med att utveckla konsumenterbjudandet. Där tror jag att det med en yngre, mer snabbrörlig målgrupp, handlar om att hitta nästa steg av bekväma produkter.

Fortsatt förädling
Därutöver finns det även möjligheter att förädla till helt andra produkter, till exempel som en del av vegetariska livsmedel.

– Det är en uppenbar potential. Nu är var femte person under 30 år vegetarian, så grönsaker får en mer central plats på tallriken. Det är självklart något som kommer gynna grönsaker, och det tror jag också kommer påverka vilken typ av grönsaker som kommer att öka för framtiden. Men också convenience-formatet – vilka olika skärningar man erbjuder, hur man kan jobba med grönsaken och hur man kan förädla den vidare.

Om man tittar på andra egenskaper, som till exempel ekologiskt och svenskt – enligt min uppfattning var ekologiskt den rådande trenden ett ganska bra tag, men att svenskproducerat nu har tagit överhanden. Hur ser du på det?

– Det är precis som du säger. Det finns fortsatt ett jättestort konsumentintresse för ekologiskt, men jag skulle säga att de stora ökningarna på ekologiska grönsaker låg mellan 2013-2015 ungefär. Då växte kategorin med 30-50 procent. Det har mattats av lite under 2016, vilket är den senaste statistiken vi har från SCB. Men den växer fortsatt, så nu är ekologiska grönsaker 12 procent av hela grönsakskategorin.

Sydgrönts ekologiska andel ligger lite högre än det – cirka 13-14 procent av den "odlade portföljen" som Sara Berger kallar det. Samtidigt som man har möjlighet att öka ekoodlingen om det skulle behövas välkomnar man självklart den skiftande trenden mot svenskodlat.

– Svenskt ursprung och lokalt odlat får mycket mer fokus nu, både hos kunden som lyfter fram det och hos konsumenten.

Vad tror du skiftet beror på?

– Jag tror delvis det beror på miljöperspektivet. Att det är intressant med närodlade grönsaker som har fraktats en kort väg till butiken. Det tror jag driver på utvecklingen. Sen har vi en väldigt lång odlingstradition i Sverige, av hög kvalitet. Det gör ju också att efterfrågan på svenskt är stark.

"Hur köper man en kilovara på nätet?"
Utveckling och efterfrågan i butikens grönsaksdisk är en av utmaningarna, men det finns också något annat att förhålla sig till – e-handel.

Det blir en extra utmaning för en grönsaksleverantör, då konsumenten gärna själv vill välja vilken gurka eller tomat som går ner i varukorgen.

– Jag såg nyligen en rapport om att e-handlen ökade med 20 procent över sommaren, så det känns som att vi är på väg mot en "tipping point" där e-handeln blir stor. Det ställer krav på oss som grönsaksleverantör, eftersom du är van att kunna känna och klämma på dina grönsaker i butik. Kvaliteten blir oerhört viktig i en sådan inköpskanal.

Det finns även andra praktiska utmaningar i kombinationen grönsaker och e-handel menar Sara Berger, och ställer en fråga som exempel: "Hur köper du en kilovara på nätet?".

– Det är jätteviktigt att hämta in kunskap i hur konsumenten tänker i inköpstillfället. Men för en viss typ av konsument, som är uppvuxen med e-handel, är kanske steget att köpa frukt och grönt via nätet inte lika stort.

Aspekter som dessa gör att Sara Berger, trots det nära arbetet med en uråldrig syssla, säger att hennes roll "handlar väldigt mycket om framtiden". Och då har vi inte ens gått in på vad klimatförändringar innebär för en så pass väderberoende bransch, där det senaste året bjudit på en rad svåra utmaningar.

Men oavsett hur framtiden ser ut har vd:n inställningen klar för sig.

– Det händer så mycket just nu som jag tror kommer påverka branschen mycket, därför tror jag det är viktigt att gå in i det framåtlutad.
Mer om: Sydgrönt


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

"Det händer så mycket inom det här området"

Åsa Domeij om transporter, hållbarhet och tio år på Axfood.

De är först i Sverige med svensk ekologisk sriracha

Chilifrukterna odlas utanför Landskrona.

Här är OLW:s nya reklamsatsning

Uppmuntrar Sverige att ta livet "med en nypa salt".

Synliga svenskar rider på trendvåg

Här strålar världens mattrender samman

Rapport från en av världens största matmässor i Paris.

Vegetarisk rätt Söderbornas favorit

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Lanserar ett parti i november.

Hon vann Mack-SM med klimatsmartare alternativ

Stockholmsbagare bakom Sveriges bästa macka.

Ny vision och design från Stjärnägg

Företaget ska få svenskarna att äta fler ägg.

Årets julkaffe är redan slutsålt

2018 nytt rekord för Zoégas.

Scan lanserar närproducerad julskinka

"Vi kommer fortsätta erbjuda samma uppskattade smak och kvalitet som den vanliga Scan Piggham-skinkan har"

Nu ska PET-flaskorna återvinnas

Inför prisutdelningen i Sustainability Awards hölls seminariet Sustainability Packaging Summit på Superbrandscenen under Scanpack.

Nytt biologiskt nedbrytbart förpackningsmaterial

Storslam för kycklingjulskinka på Chark SM

"Givetvis jätteroligt"

Probi med ny CFO

Minskat klimatavtryck för returlådor

De blev årets marknadsförare på Umeågalan

"Otroligt stolta"

Från Arla till LRF

Mejerijättens kommunikationschef efterträder Linda Segerblom på LRF.

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

Martin & Servera och Kronfågel vill minska matsvinnet

Detta genom att ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Nedräkningen till FoodTech har börjat

Tetra Pak varslar 150 i Lund

Anledningen är organisationsförändring.

Här är vinnarna i Chark-SM 2018

Tävlingen är avgjord.

Omärkta rör gav 150 000 i sanktionsavgift

Besvikelse för HK Scan

Matsmart med ny marknadschef

Scandi Standard ökar omsättningen

Carlsberg ökade försäljningen i sommarvärmen

Han blir ny CFO för Menigo

Kunderna rasar – bojkottar Arla

Svegro går mot papper

Mer vegetariskt på tallriken

Ölbrist är inte ett problem – ännu

Balkow om Axfoods lagerplaner

Värmen dämpade svenskarnas sug efter godis

Grossister håller på årets Kalix löjrom

Se alla Företagens egna nyheter

Vi har monterat Waste Queen matavfallskvarn på Norra Tornen till och med den 20:e våningen idag.

Nu lanserar vi vår uppdaterade och förbättrade Golvskumningsenhet FFU II C/DC.

Stora Charkdagen

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Tekniskt glas från Mirit Glas – för mer än bara syns skull

AF Packaging Solutions

Nomo är utställare på Elmia Subcontractor

Large hollow shaft encoders with Industrial Ethernet from TR Electronic

Träffa AxFlow på Euro Expo Örebro 28-29 november 2018

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

Välkommen till Elmia!

Termiska flödesregulatorer

Mirit Glas erbjudar synglas

ebm-papst DC-motor i transportsystem som eliminerar risken för kollisioner i monteringslinjer

IMA dairy food HAMBA

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Örnsköldsvik 7-8 november

Träffa oss på KIPP Scandinavia under Elmia Subcontractor 13-16 november

Lager-plock och transportlådor

Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

Träffa oss på Elmia Subcontractor

Vi ses väl på Chark SM?

Coop Nord storsatsar på butiken Coop Åre

Motordrivna membranpumpar för livsmedelsindustrin

Ny Linjelaser i rostfritt stål

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Örnsköl...

Sänd till en kollega

0.25