Kunder vill ha mer flexibilitet – matkassar saktar ner

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Både Axfood och Linas Matkasse ser att försäljningen av färdiga middagslösningar stannat av under året, men bägge tror att behovet fortsatt kommer finnas kvar.

Tidigare i månaden släpptes Svensk digital handels D-food index, som visade att försäljningen av färdiga middagslösningar – allmänt kända som matkassar – minskat med 9 procent under året, samtidigt som försäljningen av lösplock inom e-handeln ökat kraftigt.

I andelar mätt står lösplock för 71 procent av livsmedelsförsäljningen under året, medan matkassar alltså landar på 29 procent.

I en kommentar till Di Digital från Andreas Svensson, senior analytiker på HUI research, har det inte varit ett bra år för matkassarna, men att det fortfarande finns mer potential.

– 2017 har varit ett tufft år för middagslösningar och de digitala konsumenter som konverteras verkar göra så mot lösplock. Det finns sannolikt tillväxt även framöver för middagskassarna, men på kort sikt verkar de nya kunderna framför allt vilja handla på samma sätt som de gör i de fysiska butikerna, säger han till sajten.

Läs också: Ny vd på Eurocash

Enligt kommentarer från både Axfood (som det senaste året köpt både Mat.se samt Middagsfrid) och Linas matkasse ser bägge att matkassarna tappat fart och i Axfoods fall ser man att det till och minskat en aning.

Läs också: Ica storinvesterar för näthandel

Bägge ser också att det i större utsträckning handlar om att kundbeteendet och behovet förändrats, där flexibilitet blivit allt mer viktigare – något som alltså bäddat för att lösplocket växer sig ännu större inom e-livsmedelshandeln.

– Vi tror dock inte att färdiga middagslösningar dör ut, för behovet kommer fortfarande att finnas. Men att tillväxten är och kommer att vara starkare vad gäller lösplock, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood, till Di Digital.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Paradiset bjuder på ny runda

Satsar på crowdfunding – igen.

Tredje ägaren på två år för chipsbolaget

Brittiska Tyrrells får ny ägare – bara ett halvår efter senaste uppköpet.

Lavazza håvar in viktig kund

Lidköpingsföretag kopplas till listeriautbrott

Efter vårens västsvenska utbrott: Prover från företagets enportionsrätter visade samma typ av listeria som hos patienterna.

Ny ordförande för Fiskbranschen

På nytt jobb
Cloettas nya finanschef hämtas från Arla

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tre svenskar till Efsas expertpaneler

Digitala gårdsbutiken byter ägare

Ägaren till webbutiken Glada lådan lämnar verksamheten – som nu flyttar och fortsätter med nya efterträdare.

Gotlands slagteri sätter punkt för hästslakt

Tidigare slakteriägare döms för fusk

Ny Sverigechef på Lidl

Johannes Fieber tar över Lidl i USA.

På nytt jobb
Generationsskifte i Wurstmaster

Nio av tio svenska tomater odlas på klimatsmart sätt

Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning: "Efterfrågan på svenska tomater fortsätter att öka"

Dansk Supermarked byter namn

Svenska senaper tog VM-guld

Kavli-senap i amerikansk stil vann guld – i USA.

De bildar styrelsen i nygamla organisationen

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Så äter svenska ungdomar

En ny nationell matvaneundersökning från Livsmedelsverket visar att ungdomar i Sverige äter för lite frukt och grönt och för mycket rött kött och chark.

Helsanering och återkallelse efter listeriafynd

Bert Karlssons färdigrättsföretag Food Company återkallar en rad produkter efter att listeriabakterier hittats.

1

Jätteräkodlaren tillbaka efter konkursen

Ny ort och nya stora samarbetspartners för jätteräkodlaren Vegafish.

C vill fasa ut engångsplast

Partiet tycker att det "behövs krafttag" mot plasten. Lösningen ligger istället i material som trä.

WHO: Transfetter måste elimineras

Världshälsoorganisationen uppmanar alla länder att lagstifta om transfett inom livsmedelsproduktionen.

Livsmedelskontrollerna ska bli effektivare

Växjö-café hamnar högst

Första färskpotatisen är här

Nu tar hon plats hos Lantmännen

Restaurangerna fortsätter att växa

Starkt kvartal för Bergendahls

Walmart går ihop med brittisk dagligvarujätte

Framgångsrikt år för Lidl

Stor norsk pizzakedja tar in svenskt protein

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Färska kryddor utan krukor

På nytt jobb
Ny direktör för inköp hos Coop

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Arla planerar för växtbaserat

Se alla Företagens egna nyheter

PET-flaskor

IMA dairy food HASSIA

Pilz växer både vad gäller omsättning och antal medarbetare samt nyheter i utbudet

Lätt att hitta rätt drivlösning med ebm-papst moduluppbyggda drivsystem

Trioplast - WE ARE #3

Hela veckan står vi på KIPP Scandinavia AB på Elmia Verktygsmaskiner.

USON Separato® används i Turning Torso och Bo 01 i Malmö - sedan år 2001

Att modernisera ventilationsaggregat ska vara lika enkelt som att byta till LED-lampor

IMA dairy food GASTI

Tara Pac

Lagafors bidrar till kvaliteten i Espresso House eget bageri

Image Control Systems går samman med Ivisys

Är ert varumärke säkrat?

KIPP har nu ökat sitt sortiment med 10 000 rostfria artiklar!

Välkommen att besöka oss på Elmia Verktygsmaskiner 15-18 maj

Honung – ett av de mest fuskdrabbade livsmedlen

AF Packaging Solutions

Vår servicetekniker Ingvar Johansson tackar för sig...

Vi ses på Elmia!

Djupfilter (Ultra-Depth & Ultra-Wound)

Cerealier - Naturliga ingredienser för smak och färg

Sammankopplat med Revolution Pi och Pilz för framtidens automation

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Världens första PLC-styrning för säkerhet och automation med skyddsklass IP...

USON WasteQueen 2002S i SmartCity Sweden Show Room

Sänd till en kollega

0.212