Umida siktar in sig på förvärv

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

En avsiktsförklaring har tecknats för att köpa samarbetspartner Brands for fans, i en affär värd 3 miljoner kronor.

Dryckestillverkaren Umida, tidigare under namnet Cefour, har tecknat en avsiktsförklaring om att köpa Brands for fans, ett bolag som utvecklar och säljer alkoholdrycker som producerats med och av musikartister.

Bolagen har tidigare samarbetat i både utveckling och produktion, vilket man nu planerar att ta ett steg längre med en affär som värderar Brands for fans till 3 miljoner kronor. Köpeskillingen ska betalas genom nyemitterade B-aktier i Umida group, meddelar bolaget.

Umida har tidigare uttryckt mål att nå en nettoomsättning på 300 miljoner kronor fram till 2020, och genom affären med Brands for fans knyter man till sig ett bolag som omsätter cirka 15 miljoner kronor om året.

I dagsläget ligger Brands for fans produktion ute hos olika partners. Efter genomförd affär vill Umida flytta in produktionen på deras anläggning i Götene, som nyligen rustades upp.

Läs också: Nya säljsamarbetet ska öka omsättningen

– Detta förvärv ligger helt i linje med Umidas förvärvsstrategi att fokusera på starka varumärken med god lönsamhet och en underliggande utvecklingspotential. Vi arbetar nu för att inkludera denna välskötta verksamhet i Umidas växande portfölj av varumärken och ser omedelbara synergier både på intäkts- och kostnadssidan, säger Mats Jämterud, styrelseordförande i Umida group, i ett pressmeddelande.

Läs också: Umida förväntar stor ökning efter offertvinst

Bland de artister Brands for fans samarbetar med syns bland annat Motörhead, Ghost, Status Quo, Hammerfall och Plura Jonsson.

Enligt Umida pågår nu en företagsbesiktning, med mål om att slutföra affären innan årskiftet. Ägarna i Brands for fans, som också är fast anställda, kommer att fortsätta driva och utveckla verksamheten, men i Umidas regi.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ikea återkallar godis – skadedjur upptäcktes hos svenska producenten

En konsument i Irland hittade en död mus i en av godispåsarna – nu återkallas produkten på flera europeiska marknader.

Stadsmissionernas arbete mot matsvinn får miljonstöd

Nutella-kaos kan ge dryga böter

Unilever kan lämna London

Brexit är ett tungt vägande skäl till att Unilever överväger att lämna London och flytta hela huvudkontoret till Rotterdam. Beslutet väntas fattas redan nästa månad, rapporterar nederländsk och brittisk affärspress.

LRF Mjölk i stor omorganisering

Enheten ska knytas närmare LRF i syfte att öka mjölkinvägningen och konsumtionen i landet. En av konsekvenserna är att personalstyrkan halveras.

Karamellmjölk på burk ska utmana läsken

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ifoodbags grundare lämnar företaget

Lägre vinst för Kopparbergs

Tidigare Coop- och Ica-vd föreslås till Lantmännen

12 miljoner ska ta vegankedjan till tvåsiffrigt

Quorns passning till KFC i kycklingkris

Från fiber till "ful" frukt

Rescued fruits nya vd kommer närmast från anläggningsbranschen.

Ny japansk innovation: Banan med ätbart skal

Kan Mongee utmana den allsmäktiga Cavendish-bananen? Inte i dagsläget kanske, då det bara produceras ett hundratal i veckan.

Med sheanöt blir olivoljan "smör"

Tysk expert riggar för superanläggningen

Plastpåsetillverkarens nya ägare också i konkurs

Ännu en konkurs för verksamheten i Rimbo, som gått många turer under det senast året.

Ägg från burhöns förbjuds i franska butiker

Arla ökar starkt på flera områden

Koncernens omsättning upp med cirka 8 procent – främst på grund av högre försäljningspriser.

Små bryggerier tror på sig själva

Lönsamheten för många mikrobryggerier uppges vara låg, enligt en enkätundersökning genomförd av LRF. Samtidigt är framtidstron stark och en stor del tror på snabb vändning.

De är bäst på miljömärkt fisk

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Jubilerande mejeri inviger ny satsning

Bättre resultat för Scandi standard

Lidls danska reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Energiombyte på charkfabrik ger flis i dubbel bemärkelse

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Köp i Argentina gör Arla störst på vassle

Åkeri först i Foodhills satsning

Axfood tar kompetens från Coop

Han blir vd för Ingelsta kalkon

Carlsbergs resultat minskade kraftigt

Näthandeln med livsmedel ökade rejält

Food for Progress rekryterar från Krav

Nutella orsakade kaos i Frankrike

Plast i osten – Arla återkallar

Se alla Företagens egna nyheter

Och plötsligt är det vår – Säkra din plats på årets Prodsummit redan nu

Prisgaranti på marknadens bästa maskiner!

Plasthinkar

Teltek håller seminarium/minimässa i Kungälv och Nacka

Testa MK12 märkningsmaskin och få snabbare resultat!

Nyhet till möbler och stolar

Atlas Copco filter - hög kvalitet och låg pris

API PRO Underhållssystem – certifierad partner för SAP-integrationer

Upptäck ebm-papst i applikationer - Kondensorer och kylmedelkylare

AxFlow AB utökar sitt sortiment med pumpar från Johnson Pump

Återvunnen plast

API – AXXOS visar komplett stöd för effektivisering och driftsäkerhet på Underhåll 2018

Grannar till snabbmatsrestauranger slipper oönskad matdoft med ny reningsteknik

Bull Salicath ApS

Tack till de som besökte oss i vår monter!

Lagafors pallar pressen från Skandinaviens ledande juicer och fruktdrycker

Inga känslor i optimerad produktion - kostnadsfri e-bok och webinar

USON Matavfallskvarn - Waste Queen

Vilka är våra kärnkompetenser?

BITO har inrett

Välkommen till Anuga FoodTec 20-23 mars

Nomo ställer ut på Industrimässa i Östersund

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Östersu...

IMA dairy food HASSIA

Nyanställning

Sänd till en kollega

0.307