23948sdkhjf

Karma satsar på Storbritannien

Matsvinnsappen rekryterar ansvarig för expansionen – första uppdraget blir etablering av tjänsten i London, med planerad lansering i början av nästa år.
Sedan lanseringen i november förra året har Karma brett ut sig till omkring 30 svenska städer, där fler än 1 000 restauranger, livsmedelsbutiker och caféer anslutit sig till tjänsten.

Nästa steg för bolaget blir en expansion till utlandet, där Storbritannien står först på listan. Som en del av förberedelserna rekryterar man också en ansvarig för utlandsetableringen i form av Alex Spain, närmast investment manager hos Skype-grundaren Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico.

Enligt Karmas medgrundare och operativa chef, Elsa Bernadotte, har bolaget redan sedan starten siktat mot utlandet, och man ser Storbritannien och London som det naturliga första steget.

I dagsläget har man knutit till sig flertalet London-restauranger, men vilka det är håller man på tills efter årsskiftet, då lanseringen planeras. Målet står dock klart för Karma, som under det senaste året beräknar antalet användare i Sverige till cirka 200 000.

– Vårt mål är att satsa på samma genomslag som vi fått här i Sverige. Vi ser att den brittiska marknaden är mogen både när det gäller mobila betalmetoder och att köpa mat genom appar och på internet, men också för att matsvinnsfrågan är stor även där, skriver Karmas medgrundare och produktchef Ludvig Berling i ett mejl till Food Supply.

Framöver kommer Karma, genom nyrekryteringen i Alex Spain, fokusera på att hitta fler samarbetspartners i landet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.089