23948sdkhjf

Nu lanserar Karma sin kyl på bred front

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Efter ett års pilotsatsning lanseras ett nytt kylskåp.

Matsvinnsföretaget Karma har i cirka ett års tid testat särskilda kylar som de utvecklat tillsammans med Electrolux och nu är det dags för en vid lansering av den färdiga produkten.

Läs också: B2B nästa för Karma och Martin & Servera

– Vi på Electrolux är en stor spelare med stora ambitioner och har även ett stort ansvar. Just nu har vi en klimatkris där vårt nuvarande system inte längre är hållbart och vi måste tillsammans göra något åt det. I bland annat det här samarbetet med Karma hoppas vi att kunna nå vårt mål om att 2030 ska det hållbara valet även vara det föredragna valet, säger Tove Chevalley, digital innovation officer på Electrolux.

På Electroluxs huvudkontor i Stockholm presenterades den nya kylen som efter testperioden genomgått en del förändringar. Borta är surfplattan som tidigare möjliggjorde upplåsning av kylen, det sköts nu istället av en särskild mekanik utvecklad av startupbolaget Qlocx. Även hyllorna har blivit fler för att kunna öka kylskåpets fyllnadsgrad.

– Kylskåpet löser ett problem som många butiker som satsar på att ta hand om matsvinn har då det blir en naturlig plats att samla allt på. Sen blir det bra reklam för en butiks hållbarhetssatsning samt en riktig tidssparare för både personal och kunder, säger Ludvig Berling medgrundare av Karma.

Den första Karma-kylen testades på Ica Kvantum Liljeholmen och den har varit framgångsrik, vilket Jesper Anell, kommunikationsansvarig på Ica Kvantum Liljeholmen som närvarade under presentationen kunde intyga:

Läs också: Nu kommer Karma till Frankrike

– Vi var först lite tveksamma först då kylen innebär att alla kan plocka vad de vill när de öppnar den. Men det visade sig att det blev mindre fel än när vi hanterade det själva, folk är ärligare än man tror, säger han.

Under testperioden på både Ica Kvantum Liljeholmen och fyra andra butiker har det visat sig att förutom att rädda mat som annars skulle slängts bidrar även kylarna till att locka kunder till butiken. Nästan 65 procent av de som handlade en Karma-vara köpte även något annat och medelköpet hamnade då i snitt på 200 kronor.

Karma har för tillfället cirka 15 butiker på gång just som ska ta in kylskåpet och 45 totalt framöver. Förhoppningen är att ännu fler ska ansluta sig och att liknande lösningar även skulle kunna användas av andra aktörer som restauranger. Framöver hoppas även Karma på att kunna sälja varor som varierar i vikt så som kött i kylen.

Mer om: Electrolux | Karma | kylar
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gourmet Food tar in nya delägare

Juiceflaska av 100 % rPET

Isländskt hotell tar in 77 svenska espressomaskiner

De ska samla in mer plast än de säljer

Nu får det vara ekologiskt – utan ekologisk jäst

Återvinning av kaffeförpackningar framgång i Finland

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Coca-Cola slog förväntningarna

Moderaterna vill ge butiker rätten att sälja vin och starköl

”Det skulle kraftigt gynna branschen på fler sätt.”

Ersättning beviljas efter torskstoppet

De döms för dödsolycka i fabrik

Ny social matbutik i Skellefteå

Proseccochips beslagtagna av italienska myndigheter.

På nytt jobb
Axfood rekryterar ny IR-chef

Läsk- och glassföretag i konkurs efter 25 år

Leverantör av maskiner till nöjesfält och butiker stänger ner.

Domino's ägare lämnar Norden – vill sälja svenska verksamheten

Löjfisket är slut för i år

Efter Arlabråket – Oatly byter tillfälligt ut namn på förpackningar

Norska mjölkproduktionen ska minska med 100 miljoner liter

"Fem ton grön fisk i disk"

Bageriet flyttar in på Ica

Fortsatt torskfiskestopp i östra Östersjön

Rootfruit satsar miljoner på ny produktionslinje

Brexit gör så att skörden ruttnar bort

På nytt jobb
Ny IT-chef på Paulig

Hello Fresh höjer prognosen – går bättre än väntat

Uppsalaföretag startar egen butik

På nytt jobb
Ny vd på finska Salico och Snackpoint

Här kommer Happy Food Stores andra butik

HK Scan tar initiativ för klimatet

Världens första ölflaska i papper

Fåddman investerar och satsar på export

På nytt jobb
Carlsberg får ny kommersiell direktör

Matpriserna sjönk i september

Matsvinnet ökar – så ska branschen tackla problemet

På nytt jobb
Bergendahls rekryterar från Atria

Arlas klimatmål godkänns

Se alla Företagens egna nyheter

Skyddsglas för lasersvetsning från Mirit Glas

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Hållbar kyla kyler glassen

Nomo på industrimässa i Borlänge

Webinarium - Få struktur på ditt hållbarhetsarbete! 25/10

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Borlänge 16-17 oktober

Är er verksamhet framtidssäker?

Test av räknare i vårt showroom.

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Borlänge 16-17 oktober

Spårbarhet inom tillverkning - Mer än bara RFID och streckkod!

Fem av ebm-papst drivenheter i unik maskin för torrisblästring

Balluff Machine Vision konfigurationsverktyg, har du provat det än?

ebm-papst hjälper industrin att både automatisera och kyla känslig elektronik

Certifiering av utrustning i farliga miljöer.

Begränsa bakterietillväxten med temperaturreglering

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Robusta produkter från oss på Balluff!

Integral smart för sjukhussängar

(Plast)avfall i havet – de rätta lösningarna är de viktigaste

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

För extrema miljöer!

Hygienslussar

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

Övervakning i realtid görs enkelt!

Sänd till en kollega

0.155