23948sdkhjf

Nu lanserar Karma sin kyl på bred front

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Efter ett års pilotsatsning lanseras ett nytt kylskåp.

Matsvinnsföretaget Karma har i cirka ett års tid testat särskilda kylar som de utvecklat tillsammans med Electrolux och nu är det dags för en vid lansering av den färdiga produkten.

Läs också: Matsvinnsräddarna Karma i stort avtal med Coop

– Vi på Electrolux är en stor spelare med stora ambitioner och har även ett stort ansvar. Just nu har vi en klimatkris där vårt nuvarande system inte längre är hållbart och vi måste tillsammans göra något åt det. I bland annat det här samarbetet med Karma hoppas vi att kunna nå vårt mål om att 2030 ska det hållbara valet även vara det föredragna valet, säger Tove Chevalley, digital innovation officer på Electrolux.

På Electroluxs huvudkontor i Stockholm presenterades den nya kylen som efter testperioden genomgått en del förändringar. Borta är surfplattan som tidigare möjliggjorde upplåsning av kylen, det sköts nu istället av en särskild mekanik utvecklad av startupbolaget Qlocx. Även hyllorna har blivit fler för att kunna öka kylskåpets fyllnadsgrad.

– Kylskåpet löser ett problem som många butiker som satsar på att ta hand om matsvinn har då det blir en naturlig plats att samla allt på. Sen blir det bra reklam för en butiks hållbarhetssatsning samt en riktig tidssparare för både personal och kunder, säger Ludvig Berling medgrundare av Karma.

Den första Karma-kylen testades på Ica Kvantum Liljeholmen och den har varit framgångsrik, vilket Jesper Anell, kommunikationsansvarig på Ica Kvantum Liljeholmen som närvarade under presentationen kunde intyga:

Läs också: B2B nästa för Karma och Martin & Servera

– Vi var först lite tveksamma först då kylen innebär att alla kan plocka vad de vill när de öppnar den. Men det visade sig att det blev mindre fel än när vi hanterade det själva, folk är ärligare än man tror, säger han.

Under testperioden på både Ica Kvantum Liljeholmen och fyra andra butiker har det visat sig att förutom att rädda mat som annars skulle slängts bidrar även kylarna till att locka kunder till butiken. Nästan 65 procent av de som handlade en Karma-vara köpte även något annat och medelköpet hamnade då i snitt på 200 kronor.

Karma har för tillfället cirka 15 butiker på gång just som ska ta in kylskåpet och 45 totalt framöver. Förhoppningen är att ännu fler ska ansluta sig och att liknande lösningar även skulle kunna användas av andra aktörer som restauranger. Framöver hoppas även Karma på att kunna sälja varor som varierar i vikt så som kött i kylen.

Mer om: Electrolux | Karma | kylar
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Doggy får nya ägare – köps av branschjätte

Ny alkoholfri öl till dumplings

På nytt jobb
Ny ekonomidirektör för Arlakoncernen – ”enastående ung ledare”

På nytt jobb
Han blir ny försäljningsdirektör hos Löfbergs

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Ingelsta Kalkon stänger tre av fem butiker

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut måndag-torsdag.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Paulig bygger ut sitt lager och förlänger hyresavtalet

Index: Coronaledarskapet påverkar medarbetarnas lojalitet

Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

På nytt jobb
Hon ska stärka kommunikationen hos Orkla Sverige

Ny pall av återvunnen plast för Systembolaget

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Carlsberg introducerar ”pladdling”

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

Bayn köper godisföretaget Tweek för 45 miljoner

På nytt jobb
Löfbergs vd går till HK Scan

Midsona köper Gainomax

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Öljätten flyttar in ett år tidigare än planerat

Sju av tio livsmedelsföretag är pessimistiska inför sommaren

Ica och Skånemejerier i klimatprojekt om alger i foder till kor

Ägarskifte i Green Sales Distributions

Kinas havsmatsaptit har kraschat efter coronalarm

Klassisk brittisk fotbollsklubb samarbetar med Quorn

Äkta vara: ”Industriella påhitt” i vegokorven

Förtroendet för svensk livsmedelsförsörjning sviktar

Plastbantar kvarg

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Veg of Lund startar försäljning i Kina

På nytt jobb
Lars Appelqvist vice ordförande i europeisk branschorganisation

Fazer testar reaktionerna på ny havrechoklad

1

Ny wellpappbox för fryst och kylt

Ny kokosdryck ska smaka som mellanmjölk

Svensk kvarg på export till Frankrike

Lantmännen köper norskt bageri

Se alla Företagens egna nyheter

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Glad Sommar önskar Lagafors!

25 000 kvm automatiserat och robotiserat kyl- och fryslager

Teltek C80 Combo – Specialanpassad för torrvaror

JAX utbildning: Smörjmedel och Smörjmedelsteknik, del 2

Fatpump i hygieniskt utförande

Absolutgivare med CIPsafety Ethernet/IP SIL3

Mirit Glas erbjudar Härdat glas

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Färdigmonterade pumpaggregat

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Modulär elektronisk säkring för 24V DC

KIPP önskar

Schmersals säkerhetsljusridåer med Bluetooth® interface

INOXPA omrörare och mixer.

Lasersvetsning av plast

JAX Smörjmedel och Smörjmedelsteknik

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Lenze webcast onsdag 10 juni om Digital Engineering

Eurofins bidrar till storskalig testning av COVID-19

Öka effektiviteten i biogas-processen

​Hydroscand utökar sortimentet inom bevattning

Tekniskt glas tillgänglig från Mirit Glas

Fatpump i hygieniskt utförande

Mer återvinning ser inte helt mörkt ut

Sänd till en kollega

0.14