23948sdkhjf

Nu lanserar Karma sin kyl på bred front

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Efter ett års pilotsatsning lanseras ett nytt kylskåp.

Matsvinnsföretaget Karma har i cirka ett års tid testat särskilda kylar som de utvecklat tillsammans med Electrolux och nu är det dags för en vid lansering av den färdiga produkten.

Läs också: B2B nästa för Karma och Martin & Servera

– Vi på Electrolux är en stor spelare med stora ambitioner och har även ett stort ansvar. Just nu har vi en klimatkris där vårt nuvarande system inte längre är hållbart och vi måste tillsammans göra något åt det. I bland annat det här samarbetet med Karma hoppas vi att kunna nå vårt mål om att 2030 ska det hållbara valet även vara det föredragna valet, säger Tove Chevalley, digital innovation officer på Electrolux.

På Electroluxs huvudkontor i Stockholm presenterades den nya kylen som efter testperioden genomgått en del förändringar. Borta är surfplattan som tidigare möjliggjorde upplåsning av kylen, det sköts nu istället av en särskild mekanik utvecklad av startupbolaget Qlocx. Även hyllorna har blivit fler för att kunna öka kylskåpets fyllnadsgrad.

– Kylskåpet löser ett problem som många butiker som satsar på att ta hand om matsvinn har då det blir en naturlig plats att samla allt på. Sen blir det bra reklam för en butiks hållbarhetssatsning samt en riktig tidssparare för både personal och kunder, säger Ludvig Berling medgrundare av Karma.

Den första Karma-kylen testades på Ica Kvantum Liljeholmen och den har varit framgångsrik, vilket Jesper Anell, kommunikationsansvarig på Ica Kvantum Liljeholmen som närvarade under presentationen kunde intyga:

Läs också: Nu kommer Karma till Frankrike

– Vi var först lite tveksamma först då kylen innebär att alla kan plocka vad de vill när de öppnar den. Men det visade sig att det blev mindre fel än när vi hanterade det själva, folk är ärligare än man tror, säger han.

Under testperioden på både Ica Kvantum Liljeholmen och fyra andra butiker har det visat sig att förutom att rädda mat som annars skulle slängts bidrar även kylarna till att locka kunder till butiken. Nästan 65 procent av de som handlade en Karma-vara köpte även något annat och medelköpet hamnade då i snitt på 200 kronor.

Karma har för tillfället cirka 15 butiker på gång just som ska ta in kylskåpet och 45 totalt framöver. Förhoppningen är att ännu fler ska ansluta sig och att liknande lösningar även skulle kunna användas av andra aktörer som restauranger. Framöver hoppas även Karma på att kunna sälja varor som varierar i vikt så som kött i kylen.

Mer om: Electrolux | Karma | kylar
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu ska bryggeriet expandera

Spendrups tar ett steg till för återvunnet

Han blir vd för Linas Matkasse

På nytt jobb
Bayn stärker utvecklingsavdelningen

Convenience växer i betydelse

Enormt tryck när kallpastörisering återvänder till Sverige

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

McDonald's har slut på halloumi

Nu kommer Starbucks – till butikshyllorna

Exklusiv fjällrödingrom – bara hos Frantzén

Simris Alg: Finanschefen lämnar

1

Axfood lanserar nytt eget varumärke

Potatisen har svängt tillbaka

Quorns vd lämnar efter tio år

Utvecklar chipspåse utan plastfilm

Här är branschens tio största kooperativa företag

Nya regler, canabinoider och matfusk

Norrmejeriers vd om nya ”Ica-mejeriet”: 1 000 kvadratmeter

Beräknas uppgå till halva halloumikonsumtionen inom tre år.

Julskinkan krymper

Grönsakshallen Sorunda tar bort plasten

Grönsakshuset fortsätter växa med nytt förvärv

Stadsodlarna når nya höjder – med SAS

Återvinningsbara krukor för Svegros örter

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Frukt- och gröntgrossister går samman – blir en av landets största

Livsmedelsindustrin är sist på digitaliseringsbollen

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

De gör proteinpulver – av syrsor

Ledamot lämnar Simris Alg

På nytt jobb
Svegro rekryterar chef från Arla - igen

Produktnytt
Ny låda för matleveranser direkt till dörren

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Först med veganska revbensspjäll

Mejerijätten ska bli klimatneutral 2035

De lanserar Köttkultur i egna kylar

De vann ciderupphandling på Systembolaget

Midsona ändrar i koncernledningen

Se alla Företagens egna nyheter

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

God (h)jul önskar vännerna på Balluff!

Tillförlitligt resultat med positions- och trycksensorer!

Hög driftsäkerhet vid vakuumgenering inom plastindustrin

Mirit Glas tilbyr Skräddarsydda glasvaror

Vi på Balluff värnar om miljön – för framtidens skull!

Vad är kopplingen mellan choklad och RFID?

Fatpump i hygieniskt utförande

Hur minskar du driftstopp hos er?

TESAB-anslutna ABAK i Sundsvall breddar sitt utbud

Stora kostnadsbesparingar efter uppgradering av kondensorer

Balluff ger dig maximal energi!

Recept på framgång: Optimal förpackning till Optimel-sallad

Ingersoll Rand - Rikstäckande tryckluftservice

En ny generation av axialfläktar med ännu högre prestanda

Vilken produkt var på vilken arbetsplats och när?

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Easy Tool-ID 2.0 - enklare kan det inte bli!

Hydroscand delar ut årets stipendium till elev i Sydafrika

Black Friday-priser på ALbee den 25 november - 2 December

En ny generation axialfläktar med optimerade egenskaper

Komplettera ert Lagafors rengöringssystem med slangupprullar

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Ingersoll Rand skruvkompressorer med premium prestanda

En ny motorgeneration med programmerbart gränssnitt

Sänd till en kollega

0.167