23948sdkhjf

Fortfarande okej med alkoholreklam i tv

Svenska myndigheter försökte stoppa reklamen – fick inte gehör från EU-kommissionen.
I början av november förra året skickade myndigheten för press, radio och tv samt Konsumentverket in en underrättelse till EU-kommissionen om att man vill erlägga viten på utlandsbaserade bolag som sänder alkoholreklam i svensk tv, och på så sätt stoppa reklamen.

Insatsen har riktats mot programbolag som MTG och Discovery, bakom bland annat kanalerna TV3 och Kanal 5, som sänder från Storbritannien. Under de senaste månaderna har EU-kommissionen funderat över frågan och har nu gett beskedet om att det inte är möjligt att sätta stopp för reklamen.

För att kunna ta till samma åtgärder mot programbolagen som man skulle gjort mot ett bolag som sänder reklam och sponsring av alkohol i tv från Sverige måste myndigheterna först bevisa att Discovery och MTG etablerat sig i Storbritannien i syfte att undvika svensk alkohollagstiftning.

Det anser inte EU-kommissionen att man gjort och slår därför fast att myndigheterna inte kan ingripa.

– Vi står fortfarande fast vid vår uppfattning i den här frågan, men kan nu bara konstatera att nuvarande direktiv ställer höga krav på bevisning som i praktiken är mycket svåra att uppfylla och det beklagar jag, säger Andreas Prochazka, enhetschef vid Konsumentverket, i ett uttalande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094