23948sdkhjf

Ikea-köttbullarna får ny kompis: Tysk växtlasagne

Möbeljätten fortsätter satsningen på hållbar mat och lanserar en lasagne där proteinet kommer från havre och gula ärter.
Genom ett samarbete med tyska startupbolaget Amidori lanserar Ikea en nyhet till sina restauranger på svenska varuhus – en lasagne med havre och gula ärter som bas istället för kött.

Lasagnen kommer också snart att gå in på restauranger i några andra länder, och planen är att den i framtiden ska bli ett stående inslag på Ikeas menyer i hela världen, säger Ikea Groups hållbarhets- och innovationschef Catarina Englund till HD/Sydsvenskans näringslivssajt 8 till 5 .

Det följer tidigare satsningar, som bland annat innefattar investeringar i livsmedelsföretag med hållbar inriktning samt test av vertikala inomhusodlingar för egna grönsaker som ska ligga till grund för självförsörjning för varuhusen.

Enligt kommentarer till 8 till 5 har man som mål att lasagnen ska sälja lika mycket som till exempel köttbullarna, men man vill också positionera sig som en aktör med hållbara produkter.

– Vi ser livsmedel som en viktig del av Ikea. Vi har ett ansvar att hjälpa till att erbjuda hållbar och hälsosam mat till ett lågt pris. I dag kan hållbar mat vara dyr, där ser vi den största påverkansmöjligheten. Vi kan också vara en förebild, gå i bräschen och få industrin att följa efter, säger Catarina Englund till sajten.

Tyska Amidori, som ännu inte lanserats brett på hemmamarknaden, tillverkar vegetariska produkter med tanken om att ersätta sojaprotein med protein från till exempel havre.
Kommentera en artikel (2)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094